Frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar kopplat till VL och covid-19.
Bör jag vara orolig när jag reser kollektivt?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att undvika resor med kollektivtrafik där sittplats inte går att boka. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppmanar till att bara resa med oss om du är helt frisk och symtomfri och verkligen behöver resa. Om du måste resa kollektivt, undvik gärna resor under rusningstid.

Om du är över 70 år eller tillhör en riskgrupp rekommenderas du att följa råden extra noga.

Vi ber er resenärer att hålla avstånd till varandra i den utsträckning det går. När vi hjälps åt minskar vi risken för smittspridning för alla som reser och för alla som jobbar i trafiken, samt låter de som verkligen behöver resa, göra det.

Var går jag ombord på bussen?

Du går på via andra dörren dit vi också flyttat maskinen där du blippar din biljett. Du behöver låta andra resenärer gå av innan du går på. Framdörren vid föraren är stängd.

Får jag resa gratis nu när framdörrarna är stängda?

Nej, du behöver ha en giltig biljett. Du blippar din biljett vid viseringsmaskinen som sitter vid andra dörren.

Hur går bussarna?

Du hittar din resa via digitala tidtabellerreseplaneraren eller VL-appen.

I VL-appen kan du även se bussens exakta position och rörelse i realtid.
Instruktionsfilm om buss på karta i VL-appen>>  

Varför får jag inte längre ladda mitt Resekort eller köpa biljett på bussen?

För att minska risk för smittspridning och öka chanserna att köra kollektivtrafik över tid, har vi tagit bort möjligheten att ladda Resekort och köpa biljett på bussen. Beslutet infördes den 18 mars och gäller tills vidare. Från och med den 17 april är framdörren vid föraren stängd och du går på via den andra dörren, där även maskinen där du blippar din biljett finns.

Var kan jag ladda mitt Resekort och köpa biljett?

I det rådande läget är det bäst att göra det digitalt. På Mina Sidor kan du både ladda Resekort och köpa biljett. I VL-appen kan du köpa enkelbiljett. 

Om du inte har möjlighet att använda våra digitala kanaler kan du även ladda Resekort och köpa biljett på VL:s Kundcenter på Centralstationen i Västerås eller hos fullvärdigt ombud.

Hur laddar jag mitt Resekort på VL:s Mina Sidor?

Här hittar du instruktioner om VL:s Mina Sidor>>

Hur köper jag en App-biljett?

Här hittar du instruktioner om VL-appen>>

Jag har ingen användning för min VL-biljett eller Resekort, kan jag få pengar tillbaka?

Vi har inte gjort några förändringar i våra resevillkor om återköp. Du hittar våra villkor om återköp här>>

Kan jag pausa mitt periodkort?

Du kan inte pausa ditt periodkort.

Fungerar mitt skolkort trots distansundervisning?

Ja, det fungerar även om skolan har undervisning på distans.

Hur hanterar VL coronaviruset?

Vi följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Västmanland.

Läs mer om hur VL hanterar coronaviruset här>> (länk till ”det här gör VL”)

Städas era fordon mer nu under pandemin?

Om VL inte får särskilda instruktioner från Folkhälsomyndigheten eller Region Västmanland, vilket vi inte har fått i nuläget, så städas våra fordon enligt ordinarie rutiner.

Var hittar jag allmän information om covid-19?

På följande sidor hittar du allmän information om covid-19: www.1177.sewww.folkhalsomyndigheten.se eller www.krisinformation.se. Du kan även ringa 113 13 om du har frågor om covid-19.

Information in different languages about how to protect yourself and other people against Corona from The Public Health Agency of Sweden >>