Lättläst
Här får du veta hur du reser med buss eller tåg i Västmanland,
hur du betalar och vilka olika typer av biljetter det finns.
Behöver du hjälp?
Har du frågor, kan du ringa eller besöka KundCenter VL.
De hjälper dig med allt du behöver veta om tider, priser, kort och biljetter.
Vi hjälper dig också att hitta den biljett som passar dig bäst.
Ring KundCenter VL
De har telefonnummer 0771-22 40 00.
Deras öppettider är:
- Måndag till fredag klockan 07.00-18.00
- Lördag klockan 08.30-16.00
- Söndag klockan 10.00-16.00
Besök KundCenter VL
Vi finns på järnvägsstationen i Västerås
eller på Busspunkten, Munkgatan i Västerås.
Där får du träffa en person som hjälper dig.
KundCenter Resecentrum på järnvägsstation har öppet:
- Måndag till fredag klockan 07.00-18.00
- Lördag klockan 08.30-16.00
- Söndag klockan 10.00-16.00
KundCenter Busspunkten Munkgatan har öppet:
- Måndag till fredag klockan 08.00 och 17.00
- Lördagar och söndagar är det stängt
Det ligger i korsningen av Vasagatan och Munkgatan.
Att resa med VL:s bussar eller tåg
Du måste köpa rätt sorts biljett för att få åka på bussen eller tåget.
Du måste spara din biljett under hela resan.
Om det kommer en kontrollant måste du kunna visa upp biljetten.
Du kan också behöva visa legitimation som visar din ålder.
Om du inte kan visa att du har en giltig biljett
får du betala en kontrollavgift på 1000 kronor.
Du kan inte betala med sedlar och mynt på bussen.
Betalkort går däremot bra.
Du kan också köpa biljett på Pressbyråerna eller hos ett så kallat biljettombud.
Vilka som är biljettombud kan du läsa om på vår hemsida, vl.se.
På vl.se/biljetter kan du läsa om vilka biljetter och priser som gäller
och var du kan köpa din biljett.
Planera din resa
Det är lätt att planera din resa.
Det kan du göra på vår hemsida vl.se
Där hittar du tjänsten som heter Reseplaneraren.
I Reseplaneraren skriver du:
- varifrån du vill åka och
- vart du ska.
Då får du förslag på bästa resvägen.
Om du behöver hjälp kan du ringa KundCenter VL.
De har telefonnummer 0771-22 40 00.
Tider när bussarna eller tågen går
Tiderna kan du se på vl.se/resa/tidtabeller
Om du vill ha en tidtabell som är tryckt på papper,
kan du få en sådan där du köper biljetter,
eller så kan du be att få en på bussen eller järnvägsstationen.
Tänk på att tiderna är annorlunda om du reser på helgdagar.
Titta därför i tidtabellen för att se vad som gäller för din resa.
På vår hemsida, vl.se/resa/tidtabeller/helgtrafik
finns en lista på helgdagar.
Så här betalar du din resa
Det finns olika biljetter att välja mellan.
De kostar olika beroende på hur gammal du är,
hur lång sträcka du ska åka
och hur många resor du tänker köpa.
Du kan till exempel köpa:
- En enkelbiljett direkt på bussen eller järnvägstationen
- En enkelbiljett från VL:s automat
- En enkelbiljett från något av våra ombud
- En mobilbiljett om du laddat ner vår APP som heter VL
- Lösa värdekuponger eller kuponghäften
- Ett Resekort som du laddar med en av våra reseprodukter.
- De produkter du kan ladda på Resekortet beskrivs längre ner.
Vilken åldersgrupp tillhör du?
Det finns olika biljetter och priser beroende på vilken åldersgrupp du tillhör.
Skolungdom
Du räknas som skolungdom när du är mellan 7 år och 19 år.
När du har fyllt 20 år ska du köpa vuxenbiljett.
Vuxen
Du räknas som vuxen när du är mellan 20 år och 64 år.
När du har fyllt 65 år ska du köpa seniorbiljett.
Senior
Du räknas som senior när du fyllt 65 år.
Den biljetten gäller bara i Västerås kommun.
Köp din resa via mobilen
Har du en smartphone kan du ladda ner vår APP som heter VL.
Den är gratis.
I vår APP finns all information du behöver.
Vår APP finns i Appstore, Google Play eller Windows Phone store.
Med vår APP kan du:
- Se tidtabeller
- Se hållplatstider
- Söka och köpa resor.
- Köpa biljett med faktura eller betal- och kreditkort
- Se historik över alla dina bussbiljetter
- Åka buss i andra regioner
Gör så här:
- Ladda ner appen
- Välj på vilket sätt du vill betala.
Det gör du genom att klicka på "verktyg/mer".
Du kan välja att betala mobilbiljetten direkt med ditt betal- och kreditkort.
Du kan också välja att betala med faktura. Fakturan skickas hem till dig.
Det kostar inget extra att betala med faktura. - Köp din biljett.
Biljett kan du köpa tidigast 20 minuter innan bussen går.
Tänk på att övergångstiden börjar gälla så fort du köpt din biljett.
Köp biljett på bussen
På bussen kan du betala med de flesta betal- och kreditkort,
utom med Diners och American Express kort.
Du kan betala din enkelresa eller ladda ditt Resekort ombord.
Bussarna i Västerås kommun har en särskild taxa ombord.
Det är dyrare att köpa enkelresa på bussen än att använda vårt Resekort.
Köp biljett i VL:s biljettautomater
I Västerås och i Skultuna finns det biljettautomater
vid några av våra busshållplatser.
I biljettautomaten kan du bara köpa en bussbiljett i taget.
Gör så här:
- Välj vilken biljett du vill köpa - det gör du med de gula knapparna.
- Betala med mynt. Du kan inte få växel tillbaka.
- Tryck på den gröna knappen och godkänn - ditt köp nu klart!
- Ta din biljett.
Köp värdekuponger
Värdekuponger är bra för dig som reser sällan.
Men de gäller bara för resor inom Västerås Kommun.
Du kan köpa en eller flera värdekuponger samtidigt.
De finns att köpa hos våra ombud.
Köp tågbiljett
Det är inte alla biljetter som gäller på tåget.
Köp en tågbiljett på järnvägsstationen,
eller ladda ditt Resekort med något av produkterna nedan.
De här produkterna gäller på VL:s tågtrafik inom Västmanlands län:
- Länskort
- Pendlarkort
- 10-resors rabattkort
- Ungdomskortet
Tänk på följande vid tågresor
Innan du går på tåget ska du alltid visa Resekortet
för VL:s automat på perrongen.
Spara ditt kvitto från automaten.
Kvittot ska visas tillsammans med Resekortet då dessa är din biljett.
Vill du veta mer om din tågresa?
resplus.se
tim.se
sj.se
resrobot.se
tagibergslagen.se
Resekortet och våra produkter
Resekortet är ett praktiskt sätt att betala dina resor.
Köp ett Resekort hos våra fullvärdiga ombud
och välj vad du vill ladda det med.
Reser du sällan kan du ladda det med en reskassa.
Varje gång du reser betalar du en enkelbiljett från reskassan på kortet.
Reser du ofta är det bättre om du laddar ditt Resekort
med en av våra produkter.
Att göra så är billigare än att köpa enkelbiljett.
Nedan kan du läsa om de olika produkterna.
Rabattkort med 10 eller 40 resor
Det finns två sorters Rabattkort. Välj mellan 10 eller 40 resor.
40 resor - gäller bara på buss.
Det gäller bara inom stadstrafiken i någon av orterna inom länet.
Kortet har en övergångstid på 1 timme.
Det betyder att du kan byta till annan buss inom 1 timme,
utan att betala för en ny biljett.
Kortet är inte personligt.
Skolungdomar och seniorer kan köpa 40-resor billigare.
Men det gäller bara för resor inom Västerås Kommun.
10 resor - gäller på både buss och tåg.
Du kan välja om din resa ska gälla:
mellan två valfria orter, exempelvis mellan Västerås och Köping
eller inom ett visst område, exempelvis Sala Kommun.
Kortet har en övergångstid på 3 timmar.
Det betyder att du kan byta till annan buss inom 3 timmar,
utan att betala för en ny biljett.
Kortet är inte personligt.
Skolungdomar och seniorer kan köpa 10 resor billigare.
Men det gäller bara för resor inom Västerås Kommun.
Res flera personer på samma rabattkort
Har du köpt 10 eller 40 resor kan flera personer resa på ditt Resekort.
Men det gäller bara om ni ska resa med buss.
Ska ni resa med tåg måste alla köpa varsin biljett.
För att rabattkortet ska gälla för behöver alla som reser
tillhöra samma åldersgrupp, eller att rabattkortet gäller för vuxna.
Säg till föraren innan du visar ditt Resekort så att rätt antal resor dras.
Ungdomskort
Bara skolungdomar (7-19 år) kan köpa det.
Det gäller på både tåg och buss inom hela Västmanlands län.
Det gäller för 20 enkelresor.
Övergångstiden är 2 timmar.
Pendlarkort
Du kan ladda ditt Resekort med ett pendlarkort
som gäller i 30 eller 365 dagar.
Du väljer själv inom vilket område du vill resa.
Här får du resa hur mycket du vill i 30 eller 365 dagar.
Väljer du mellan två orter får du åka både buss och tåg.
Väljer du inom en viss stad får du bara åka buss.
Du kan bara resa en person åt gången.
Kortet är inte personligt, så du kan låna ut det om du vill.
Om du har ett pendlarkort för skolungdom eller senior
får du bara resa med buss.
Länskort
Det här ett kort för dig som reser ofta inom Västmanland.
Det ger dig stor frihet att resa inom länet.
Det gäller på både buss och tåg.
Du får resa hur mycket du vill under en 30-dagarsperiod.
Kortet är inte personligt.
Få fler fördelar med Mina sidor
Det är bra om du anmäler dig och ditt Resekort på Mina Sidor.
Då kan du enkelt se vad som finns på Resekortet.
Resekort som registreras på Mina sidor får en Tappa-bort-garanti.
Det är enkelt, kostar ingenting och är snabbt fixat.
Gå in på Mina sidor på vl.se och kom igång direkt!
- Börja med att fylla i dina uppgifter och läs igenom villkoren.
- Registrera dig.
- Logga in på Mina sidor och registrera ditt Resekort.
Det gör du enkelt med hjälp av kortnumret och koden som finns på Resekortets baksida. - Har du eller din familj flera resekort kan du registrera dem på samma sätt.
- Namnge då korten så du kan skilja dem åt.
Nu kan du kan ladda dem med reskassa och/eller valfri produkt.
Du kan använda en gemensam reskassa för alla dina Resekort.
Tappa-bort-garanti
Det innebär att du får ett nytt Resekort om du blir av med ett.
Du spärrar kortet via Mina Sidor.
Inom några dagar får du ett nytt hemskickat,
laddat med allt som fanns på kortet när du spärrade det.
Om du tappat bort två kort får du betala en administrativ avgift
för att få det tredje kortet.
Autogiro
Har du ett Resekort laddat med läns- eller pendlarkort?
Med autogiro blir det ännu billigare och dessutom enkelt att betala.
Du betalar för de 10 första månaderna och de två sista får du på köpet.
(Autogiro gäller inte skolungdom/senior för resor inom Västerås kommun).
Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto
den sista bankdagen varje månad.
Du väljer själv vilken månad kortet ska börja gälla.
Autogiro startar alltid den 1:a varje månad.
Du kan även avsluta abonnemanget när du vill.
Det ingår också en ”tappa-bort-garanti”.
Skulle ditt kort komma bort så spärrar vi det
och du får ett nytt utan kostnad.
Blankett för ansökan om autogiro kan du hämta på Kundcenter VL
eller ladda ner blanketten här.
Tänk på att vi behöver din beställning
senast den 15:e i månaden innan du vill börja din resa.
Att resa med buss
När du reser är det några saker du bör tänka på:
- Du måste använda säkerhetsbälte om det finns sådana ombord.
Det är för din och andras säkerhet. - Om bussen redan startat från hållplatsen stannar den inte
för att släppa på eller av passagerare. - När flera bussar stannar samtidigt vid en hållplats,
kommer buss nummer två inte åka fram och stanna igen.
Den tredje och efterföljande bussar
kommer däremot att stanna en gång till. - När bussen står parkerad vid sin ändhållplats
kan det hända att du inte får gå ombord på en gång.
Det beror på att föraren har rast. - Bussen vid ändhållplatsen kan ha skylten "ej i trafik".
Det betyder bara att föraren inte hunnit byta ut den gamla skylten
mot en skylt med den nya destination.
Alla ska trivas ombord
På bussen och tåget är trivseln och säkerheten högt prioriterad.
Därför finns några saker som vi alla behöver tänka lite extra på.
- Ge gärna din sittplats till den som behöver den bättre än du själv.
- Ditt Bagage ska inte står så att det är till besvär
eller är farligt för andra passagerare. - Du får inte röka, dricka alkohol, åka inlines eller skateboard,
ha fötterna på sätet eller annan inredning. - Den som är berusad eller störande kan få stiga av
eller inte få komma ombord på bussen eller tåget. - Du får äta på bussen eller tåget om du inte kladdar eller skräpar ner.
- Det är bra om du använder reflexer när det är mörkt.
Då ser föraren att du väntar vid busshållplatsen.
Andra trafikanter ser dig också bättre
när du tar dig till och från busshållplatsen.
Resa med barn, rullstol, rullator eller djur
Barn på bussen
Två barn under 7 år reser gratis
tillsammans med en resenär som har biljett.
Reser man med fler än två barn
ska man betala för barn nummer tre och så vidare.
Det kostar som en skolungdomsbiljett.
Du kan åka på skolungdomsbiljett till dagen innan du fyller 20 år.
Barn under 7 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma.
Barn på tåget
På tåget kan andra priser och regler gälla.
Se respektive bolag för deras regler.
resplus.se timinfo.se sj.se resrobot.se tagibergslagen.se
Eller kontakta KundCenter VL.
De har telefonnummer 0771-22 40 00.
Barnvagn, rullator och rullstol
Bussen kan inte ta så många barnvagnar, rullatorer och rullstolar.
De får åka med om det finns plats.
Föraren bestämmer hur många som får plats.
De får inte stå i vägen för dem som ska gå i mittgången,
och de ska alltid låsas med broms.
Om bussen eller tåget har remmar, ska du fästa dessa
runt handtaget eller liknande på din barnvagn, rullator eller rullstol.
Barn får inte lämnas ensamma kvar i barnvagnen.
Tänk på att hålla uppsikt över ditt barn under hela resan.
Rullstolar måste ha fyra hjul och får maximalt vara:
- 120 cm långa
- 70 cm breda
- och väga 300 kg (stol + resenär tillsammans)
Djur på resan
Hund, katt och andra mindre husdjur reser gratis.
De ska vara kopplade eller sitta i bur eller väska.
Du har ansvar för att ditt djur inte orsakar besvär
för andra som reser med bussen.
Den som reser med djur ska sitta baktill i bussen.
På tågen finns särskilda områden, fråga konduktören.
När du ska stiga av
Åker du tåg behöver du bara hålla koll på vilken station du ska kliva av.
Tåget stannar automatiskt vid alla stationer.
När du åker buss ska du hålla koll på vilken hållplats
som ligger före den du vill kliva av på.
Så snart du passerat denna hållplats
ska du trycka på den röda knappen med ordet "STOPP".
Då vet föraren att du vill stiga av vid nästa hållplats.
Behöver du lite mer tid när du stiger av?
På vissa bussar kan knapparna ha andra färger och olika symboler.
Det kan vara en barnvagn, en rullstol, en person med käpp eller ett öga.
När du trycker du på en sådan knapp, vet föraren att han/hon ska vara
lite extra uppmärksam när du stiger av.
Det spelar ingen roll vilken av knapparna du trycker på
om du vill att bussen ska stanna.
När du har tryckt på någon av knapparna,
se efter så att skylten "STANNAR" lyser framme i bussen.
Om den inte gör det, tryck en gång till.
Du kan alltid be föraren om hjälp
om du känner dig osäker på var eller när du ska stiga av.
Byte till annan busslinje
När du har påbörjat din resa kan du byta till en annan busslinje
inom en viss tid, den kallas övergångstid.
Du behöver inte lösa en ny biljett under övergångstiden.
Övergångstiden är olika på de olika biljetterna eller korten.
Den kan vara mellan 1 och 2,5 timmar.
Fråga föraren om du är osäker på vilken övergångstid
du har på din biljett eller på ditt kort.
Resegaranti
Det händer att bussen eller tåget blir försenat.
De kan gå sönder eller föraren kan bli sjuk.
Om förseningen är längre än 20 minuter
kan du i vissa fall få ersättning från vår Resegaranti.
Du kan läsa om det i vår Resegarantibroschyr.
Den finns att få hos våra ombud eller Kundcenter VL.
Du kan ladda ner broschyren från vår hemsida vl.se/kundcenter/resegaranti/
Resevillkor
I våra resevillkor kan du läsa vad som gäller när du reser med VL.
Gå in på vl.se/kundcenter/resevillkor/
Här kan du läsa resevillkoren i sin helhet.
Villkoren gäller alla buss- och tågresor inom Västmanlands län.
De gäller också när du reser över länsgränsen
om du har en biljett som är godkänd av VL.
Tyck till om VL
Vi bryr oss om vad du tycker!
Lämna gärna dina synpunkter på vl.se eller till vårt KundCenter VL.
På våra KundCenter finns vykort där du kan fylla i din synpunkt
och skicka till oss utan kostnad.
Vi önskar dig en trevlig resa!