Särskild skolskjuts

Barn med särskilda behov kan ha rätt till skolskjuts. För att få resa med skolskjutsen behöver barnet ansöka hos sin hemkommun. Region Västmanland samordnar sedan skolskjutsen i Sala och Västerås kommun.

1. Ansök om tillstånd för skolskjuts

Här ansöker du om skolskjuts i Sala kommun:
Särskild skolskjuts, Sala kommun

Här ansöker du om skolskjuts i Västerås kommun:
Särskild skolskjuts, Västerås stad

2. Skicka in din beställning till oss

När din skolskjuts är beviljad skickar du en beställning till oss genom att fylla i en blankett. Välj den blankett som passar din boendesituation (permanent boende, växelvis boende eller korttidsboende):

Posta beställningen till:

Region Västmanland
Kollektivtrafikförvaltningen, Särskild skolskjuts
721 89 Västerås

Tänk på att skicka in din beställning i god tid. Vår handläggningstid är vanligtvis upp till två veckor, men kan vara längre vid exempelvis terminsstart. Vi hör av oss när du kan påbörja skolskjutsen.

3. Kom ihåg att boka av om du inte ska åka

Det är viktigt att du avbokar skolskjutsen de dagar du inte ska åka. Har du avbokat skolskjutsen tillsvidare (till exempel om du är sjuk och inte kan sätta ett slutdatum), måste du boka på nytt när du ska åka igen. Tänk på att göra det i god tid, senast dagen innan om det är möjligt.

För att boka och avboka skolskjuts, ring 021-473 00 00 eller mejla planering.ktf@regionvastmanland.se

Om det blir förseningar

För att våra serviceresor ska passa olika resenärers behov behöver vi ibland göra vissa justeringar kring upphämtningstider. Vi har många som behöver åka med oss och för att alla ska kunna få en plats behöver vi anpassa både rutter och tider så att alla kan åka med. Det innebär att du kan behöva åka lite senare eller tidigare än din önskade avresetid. Det går inte att välja en exakt upphämtningstid, utan du får en preliminär tid när du beställer din resa. Vårt mål är alltid att bilen ska komma den planerade tiden, men beroende på trafiksituation och tillgång till fordon kan det hända att bilen blir försenad.

Är bilen mer än 10 minuter sen?

Om bilen är mer än 10 minuter sen kan det ha hänt någonting som orsakar större förseningar. Om du inte har fått någon information från oss är det bra om du hör av dig. Du når oss på 021-473 00 00.

Knappval för telefoniväxeln (png)

Om du har missat bilen

Vi kan inte lova att vi kan boka en ny bil om du inte har varit på plats i tid. Var därför noga med att passa tiden.

Våra resor är kollektivtrafik

Våra skolskjutsresor fungerar som kollektivtrafik, där du reser tillsammans med andra. Var därför noga med att vara på plats i tid. Föraren har inte möjlighet att vänta på en resenär som inte är på plats.

Synpunkter på särskild skolskjuts

Har du synpunkter på en resa med särskild skolskjuts? Skicka gärna in dem till oss via vårt digitala formulär: 
Länk till synpunktsformulär för serviceresor