Lättläst

Välkommen till VL! Det är vi som ordnar din resa med buss eller tåg. På den här sidan får du veta allt du behöver inför din resa. Här får du veta hur du reser med buss eller tåg i Västmanland, hur du betalar och vilka olika typer av biljetter det finns.

Behöver du hjälp?

Om du har frågor kan du ringa eller besöka vårt kundcenter.
De hjälper dig med allt du behöver veta om tider, priser, kort och biljetter.
Vi kan också hjälpa dig med att hitta den biljett som passar dig bäst.

Ring vår kundservice

Vi har telefonnummer 021-473 00 00.

Vår kundservice har öppet:

  • måndag till fredag klockan 07.00-18.00
  • lördag klockan 08.30-16.00
  • söndag klockan 10.00-16.00.

Besök vårt kundcenter

Vi finns på järnvägsstationen i Västerås.
Där får du träffa en person som hjälper dig.

VL Kundcenter på Resecentrum har öppet:

  • måndag till fredag klockan 07.00-18.00
  • lördag klockan 08.30-16.00
  • söndag klockan 10.00-16.00.

Att resa med VL:s bussar eller tåg

Du måste köpa rätt sorts biljett för att få åka på bussen eller tåget.
Du måste spara din biljett under hela resan.

Om det kommer en kontrollant måste du kunna visa upp biljetten.
Du kan också behöva visa legitimation som visar hur gammal du är.

Om du inte kan visa att du har en giltig biljett
får du betala en kontrollavgift på 1000 kronor.

Här kan du köpa din biljett

Du kan köpa din biljett i vår app, via Mina sidor här på vl.se,
på Pressbyrån eller hos ett ombud.
Du kan också blippa ditt betalkort ombord på bussen.

Här kan du läsa mer om vilka våra ombud är och var de finns:
vl.se/ombud

Här kan du läsa om olika biljetter, vilka priser som gäller
och var du kan köpa din biljett:
vl.se/biljetter

Längre ner på den här sidan kan du läsa mer om
de olika biljetter du kan ladda på ditt resekort.

Planera din resa

Det är lätt att planera din resa här på vl.se,
med hjälp av tjänsten Reseplaneraren.

I Reseplaneraren fyller du i:

  1. varifrån du vill åka
  2. vart du vill åka.

Då får du förslag på den bästa resvägen.

Du hittar Reseplaneraren direkt på startsidan, vl.se.

Om du behöver hjälp kan du ringa oss.
Vi har telefonnummer 021-473 00 00.

Tider när bussarna eller tågen går

Tiderna när bussarna eller tågen går kan du se här:
vl.se/resa/tidtabeller

Tänk på att tiderna är annorlunda om du reser på helgdagar.
Titta därför i tidtabellen för att se vad som gäller för din resa.

Köp din biljett

Det finns olika biljetter att välja mellan.
De kostar olika beroende på hur gammal du är,
hur långt du ska åka
och hur många resor du behöver köpa.

Du kan till exempel köpa:

  • en enkelbiljett från något av våra ombud
  • en mobilbiljett om du laddat ner vår app som heter VL
  • ett resekort som du laddar med en av våra reseprodukter.

Så här köper du en enkelbiljett

Du kan köpa en eller flera enkelbiljetter samtidigt.
De finns att köpa hos våra ombud
och på VL Kundcenter på Resecentrum.
Du kan också köpa enkelbiljett i VL-appen.

Så här köper du en tågbiljett

En del VL-biljetter gäller på tåget, men inte alla.
Du kan köpa en tågbiljett på järnvägsstationen,
eller ladda ditt resekort med någon av våra biljetter
som du kan läsa mer om längre ner på den här sidan.

De här biljetterna gäller på VL:s tågtrafik inom Västmanlands län:

  • 30-dagarsbiljett
  • 365-dagarsbiljett

Tänk på det här om du ska resa med tåg:

  • Innan du går på tåget ska du alltid visa ditt gröna resekort
    för VL:s automat på perrongen.
  • Spara ditt kvitto från automaten.
    Du ska visa kvittot tillsammans med resekortet. Det är din biljett.

Vill du veta mer om din tågresa?

Du hittar mer information om din tågresa
via de olika tågbolagens webbplatser:

Köp din resa via mobilen

Om du har en smartphone kan du ladda ner vår app som heter VL.
Den är gratis.

I vår app finns all information du behöver.
Du kan ladda ner appen ­via Appstore, Google Play eller Windows Phone store.

Med vår app kan du:

  • se tidtabeller
  • se hållplatstider
  • söka resa och köpa biljett
  • betala med Swish, faktura eller betal- och kreditkort
  • se historik över alla dina bussbiljetter
  • köpa biljett i andra regioner.

Så här gör du för att använda appen:

  1. Ladda ner appen.
  2. Välj hur du vill betala.
    Det gör du genom att klicka på "Verktyg/mer".
  3. Du kan välja att betala mobilbiljetten direkt
    med ditt betal- och kreditkort.
  4. Du kan också välja att betala med faktura.
    Fakturan skickas hem till dig.
    Det kostar inget extra att betala med faktura.
  5. Du kan också betala med Swish.

Vilken åldersgrupp tillhör du?

Det finns olika biljetter och priser
beroende på vilken åldersgrupp du tillhör.

Ungdom

Om du är mellan 7 och 19 år räknas du som ungdom.
När du har fyllt 20 år ska du köpa vuxenbiljett.

Vuxen

Du räknas som vuxen när du är 20 år eller äldre.
Om du bor i Västerås räknas du som vuxen
fram till du fyller 64 år.
Efter det räknas du som senior.

Senior

Om du bor i Västerås räknas du som senior
när du har fyllt 65 år.
Det gäller bara i Västerås.

Resekortet och våra biljetter

Resekortet är ett grönt kort som du kan ladda din biljett på.
Du kan köpa ett resekort hos våra fullvärdiga ombud
och välja vad du vill ladda det med.

Det är billigare att ladda ditt ­resekort med en av våra biljetter
än att köpa en enkelbiljett.

Alla våra biljetter finns som kommunbiljetter och länsbiljetter.
En kommunbiljett gäller inom en kommun,
till exempel Västerås kommun.
En länsbiljett gäller inom hela länet.

Enkelbiljett

Om du ska resa bara en gång kan du köpa en enkelbiljett.
Den gäller i en timme från att du börjar använda den.

24-timmarsbiljett

Med en 24-timmarsbiljett kan du åka
hur mycket du vill inom 24 timmar.

10-resorsbiljett

Du kan ladda ditt resekort med en 10-resorsbiljett. 
Då kan du göra 10 resor.

30-dagarsbiljett

Om du köper en 30-dagarsbiljett
kan du resa hur mycket du vill inom 30 dagar,

på både buss och tåg.

365-dagarsbiljett

Med en 365-dagarsbiljett
kan du resa hur mycket du vill under hela året,
på både buss och tåg.

Ungdomar och seniorer kan köpa alla våra biljetter lite billigare,
utom 365-dagarsbiljetten.

Övergångstider

Med våra biljetter kan du göra byten inom VL:s trafik,
utan att du behöver betala för en ny resa.

Hur lång övergångstid du har
beror på vad du har för biljett
och inom vilken zon den gäller.

En enkelbiljett som gäller inom en kommun
har en övergångstid på 1 timme.

En enkelbiljett som gäller i hela länet
har en övergångstid på 3 timmar.

En 10-resorsbiljett som gäller inom en kommun
har en övergångstid på 1 timme.

En 10-resorsbiljett som gäller i hela länet
har en övergångstid på 3 timmar.

Registrera dig på Mina sidor

Det är bra om du registrerar dig och ditt resekort på Mina sidor.
Då kan du enkelt se vilka biljetter som finns på resekortet.

Om du registrerar ditt resekort på Mina sidor får du tappa-bort-garanti.
Det är enkelt och kostar ingenting.
Det är också bra att ha om du tappar bort ditt resekort.

Skapa ett konto på Mina sidor

  1. Klicka på Mina sidor i menyn.
  2. Välj ”Skapa konto” under inloggningsknappen.
  3. Fyll i mejladress och lösenord.
  4. Godkänn villkoren och klicka på "Skapa konto".
  5. Du får ett aktiveringsmejl till mejladressen du har angett. Klicka på länken i mejlet för att aktivera ditt konto. Om du inte får något mejl kan du kolla skräpposten.
  6. Nu är du inloggad och redo för att registrera ditt resekort.

Registrera ditt resekort på Mina sidor

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Gå in på ”Resekort och aktiva biljetter”.
  3. Välj ”Lägg till ett resekort på ditt konto” och skriv in kortnummer och pinkod.
    Det hittar du på kortets baksida.
  4. När kortet är registrerat kan du se det på sidan. Där ser du också vilka biljetter resekortet är laddat med.

Om du eller din familj har flera resekort
kan du registrera dem på samma sätt.
Ge korten olika namn, så att du kan skilja dem åt.

Tappa-bort-garanti

Tappa-bort-garanti innebär att du får ett nytt resekort
om du tappar bort ditt kort.

Du spärrar ditt resekort på Mina Sidor.
Inom några dagar får du ett nytt resekort hemskickat.
Kortet kommer vara laddat med de biljetter som fanns på kortet när du spärrade det.

Betalsätt

När du handlar via Mina sidor kan du betala med
betal- och kreditkort eller Swish.

Att resa med buss

När du reser med buss är det några saker du behöver tänka på:

  • Du måste använda säkerhetsbälte om det finns sådana ombord.
    Det är för din och andras säkerhet.
  • Om bussen redan startat från hållplatsen
    stannar den inte för att släppa på eller av passagerare.
  • När flera bussar stannar samtidigt vid en hållplats,
    kommer buss nummer två inte åka fram och stanna igen.
    Den tredje och efterföljande bussar
    kommer däremot att stanna en gång till.
  • När bussen står parkerad vid sin ändhållplats
    kan det hända att du inte får gå ombord på en gång.
    Det beror på att föraren har rast.
  • Bussen vid ändhållplatsen kan ha skylten "ej i trafik".
    Det betyder bara att föraren inte hunnit byta ut den gamla skylten
    mot en skylt med den nya destination.

När du ska stiga av

Om du åker tåg behöver du bara hålla koll på
vilken station du ska kliva av på.

Tåget stannar automatiskt vid alla stationer.

När du åker buss ska du hålla koll på vilken hållplats
som ligger före den du vill kliva av på.

När du har passerat den hållplatsen
ska du trycka på den röda knappen med ordet "STOPP".
Då vet föraren att du vill stiga av vid nästa hållplats.

Behöver du lite mer tid när du stiger av? 

På vissa bussar kan knapparna ha andra färger och olika symboler.
Det kan vara en barnvagn, en rullstol, en person med käpp eller ett öga.

När du trycker du på en sådan knapp,
vet föraren att han eller hon ska vara lite extra uppmärksam när du stiger av.
Det spelar ingen roll vilken av knapparna du trycker på om du vill att bussen ska stanna.

När du har tryckt på någon av knapparna,
se efter så att skylten "STANNAR" lyser framme i bussen.
Om den inte gör det ska du trycka en gång till.

Du kan alltid be föraren om hjälp
om du känner dig osäker på var eller när du ska stiga av.

Ska du byta till en annan buss?

När du har påbörjat din resa kan du byta till en annan buss inom en viss tid.
Det kallas övergångstid.
Du behöver inte köpa en ny biljett under övergångstiden.

Övergångstiden är olika på de olika biljetterna eller korten.
Den kan vara mellan 1 och 3 timmar.
Fråga föraren om du är osäker på vilken övergångstid
du har på din biljett eller på ditt kort.

Resa med barn, rullstol, rullator eller djur

Resa med barn på bussen

Två barn under 7 år reser gratis
tillsammans med en resenär som har en giltig biljett.

Om man reser med fler än två barn
får man betala för barn nummer tre och uppåt.
Det kostar lika mycket som en ungdomsbiljett.

Barn under 7 år får inte resa ensamma
på grund av säkerhetsskäl.

Resa med barn på tåget

På tåget kan andra priser och regler gälla.
Du kan läsa mer om reglerna hos de olika bolagen:

Du kan också kontakta vårt kundcenter.
De har telefonnummer 021-473 00 00.

Barnvagn, rullator och rullstol

Bussen kan inte ta med så många barnvagnar, rullatorer och rullstolar.
De får åka med om det finns plats.
Föraren bestämmer hur många som får plats.

De får inte stå i vägen för dem som ska gå i mittgången,
och de ska alltid låsas med broms.
Om bussen eller tåget har remmar ska du fästa ­dem
runt till exempel handtaget på din barnvagn, rullator eller rullstol.

Barn får inte lämnas ensamma kvar i barnvagnen.
Tänk på att du ska hålla koll på ditt barn under hela resan.

Rullstolar måste ha fyra hjul och får maximalt vara så här stora:

  • 120 cm långa
  • 70 cm breda
  • 300 kg tunga (stol + resenär tillsammans)

Resa med djur

Hund, katt och andra mindre husdjur får resa gratis.
Du får ha med dig högst två djur.
De ska vara kopplade eller sitta i bur eller väska.

Du har ansvar för att ditt djur inte stör andra som reser med bussen.

Den som reser med djur ska sitta baktill i bussen.
På tågen finns särskilda områden för den som reser med djur.
Om du vill veta var det är ska du fråga konduktören.

Alla ska trivas ombord

På bussen och tåget är det viktigt med både trivsel och säkerhet.
Därför finns det några saker som vi alla behöver tänka lite extra på.

  • Ge gärna din sittplats till den som behöver den bättre än du själv.
  • Ditt bagage ska inte stå så att det är till besvär
    eller är farligt för andra passagerare.
  • Du får inte röka, dricka alkohol, åka inlines eller skateboard,
    ha fötterna på sätet eller på någon annan inredning.
  • Den som är berusad eller störande kan få stiga av
    eller inte få komma ombord på bussen eller tåget.
  • Du får äta ombord på bussen eller tåget om du inte kladdar eller skräpar ner.
  • Det är bra om du använder reflexer när det är mörkt.
    Då ser föraren att du väntar vid busshållplatsen.
    Andra trafikanter ser dig också bättre
    när du tar dig till och från busshållplatsen eller tågstationen.

Autogiro

Har du ett resekort laddat med en 30-dagarsbiljett?
Med autogiro blir det ännu billigare och dessutom enkelt att betala.
När du köper 12 stycken 30-dagarsbiljetter
betalar du bara för de 10 första.
Du behöver inte betala för de två sista.

Autogiro gäller inte för ungdomar eller seniorer
som ­reser inom Västerås kommun.

Om du vill betala med autogiro behöver du se till
att det finns pengar på ditt konto
den sista bankdagen varje månad.

Du väljer själv vilken månad kortet ska börja gälla.
Autogiro startar alltid den första dagen i månaden.
Du kan avsluta ditt autogiro när du vill.

Om du använder autogiro ingår tappa-bort-garanti.
Det innebär att om du tappar bort ditt resekort kan du spärra det
och få ett nytt utan att du behöver betala för det.

Om du behöver en blankett för att ansöka om autogiro
kan du hämta den på vårt kundcenter på Resecentrum
eller ladda ner blanketten här.

Tänk på att du behöver skicka in din ansökan om autogiro
senast den 15:e i månaden innan du vill börja din resa.

Förseningsersättning

Det händer att bussen eller tåget blir försenat.
Det kan bero på att bussen eller tåget har gått sönder
eller föraren har blivit sjuk.

Om bussen eller tåget är mer än 20 minuter sen kan du få pengar tillbaka.
Du kan läsa om det i vår resegarantibroschyr,
som du kan hämta hos våra ombud eller vårt kundcenter på Resecentrum.
Du kan också ladda ner den härifrån:
vl.se/biljetter/villkor-och-ersattning/forseningsersattning

Resevillkor

I våra resevillkor kan du läsa vad som gäller när du reser med VL.
Här kan du läsa dem:
vl.se/villkor

Resevillkoren gäller alla bussresor och tågresor inom Västmanlands län.
De gäller också när du reser till ett annan län
om du har en biljett som är godkänd av VL.

Tyck till om VL

Vi bryr oss om vad du tycker!
Lämna gärna dina synpunkter på vl.se eller till vårt kundcenter.
På vårt kundcenter finns vykort där du kan fylla i vad du tycker
och skicka till oss utan kostnad.

Vi önskar dig en trevlig resa!