I den nya VL-appen kan du bland annat köpa fler biljetter, skapa ett konto, dela din biljett och köpa flera biljetter samtidigt. Här hittar du instruktioner för att
- Skapa ett VL-konto i appen
- Skapa ett VL-konto på Mina sidor
- Logga in i appen med ett konto skapat på Mina sidor
- Byta lösenord i appen via ”Glömt lösenord”
Du hittar också en beskrivning av de olika funktionerna i appen:
- Hållplatssök
- Resesök
- Biljetter
- Trafikinformation
- Meny
1. Skapa ett VL-konto i appen
- Öppna VL-appen.
- Gå till menyn.
- Välj Skapa konto.
- Fyll i din mejladress och välj ett lösenord (minst 6 tecken, varav 1 siffra).
- Gå till din mejl i telefonen och öppna verifieringsmejlet.
- Klicka på länken i mejlet.
- Du kommer tillbaka till appen.
- Klart! Nu har du skapat ett konto hos VL och kan logga in i appen eller på Mina sidor.
2. Skapa ett VL-konto på Mina sidor
- Gå in på Mina sidor.
- Klicka på Skapa konto.
- Fyll i din mejladress och välj ett lösenord (minst 6 tecken, varav 1 siffra).
- Gå till din mejl i telefonen och öppna verifieringsmejlet.
- Klicka på länken i mejlet.
- Du kommer tillbaka till Mina sidor.
- Klart! Nu har du skapat ett konto hos VL och kan logga in på Mina sidor eller i appen.
3. Logga in i appen med ett konto skapat på Mina sidor
- Öppna VL-appen.
- Gå till menyn.
- Välj Logga in.
- Logga in med samma mejladress och lösenord som du använder för att logga in på Mina sidor.
- Klart! Nu har du loggat in i VL-appen.
4. Byta lösenord i appen via ”Glömt lösenord”
- Öppna VL-appen.
- Gå till menyn.
- Välj Logga in.
- Välj Glömt lösenord?.
- Skriv in din mejladress.
- Gå till din mejl i telefonen och öppna återställningsmejlet.
- Tryck på länken i mejlet.
- Du kommer tillbaka till appen och får välja ett nytt lösenord.
- Logga in med mejl och nytt lösenord.
- Klart! Nu har du bytt ditt lösenord i appen.
Appen går att använda som oinloggad, men vi rekommenderar att skapa ett konto och logga in för att bland annat få tillgång till fler funktioner och tappa-bort-garanti. Här kommer en beskrivning av de olika funktionerna i appen:
1. Hållplatssök
Hållplatssök är den vy du ser när du öppnar appen. I hållplatssöket kan du hitta en hållplats, antingen på kartan eller genom att söka efter namnet på hållplatsen. Via fliken ”Närliggande hållplatser” ser du de hållplatser som är i närheten av din nuvarande position, och information om avgångarna därifrån.
På kartan syns bussarnas position i realtid, med linjenummer, riktning och färg (utifrån linjenumret). Bussar som inte är i trafik syns inte på kartan.
Du kan flytta runt på kartan och trycka på en hållplats för att få fram avgångar från hållplatsen. Hållplatstider visar de närmaste avgångstiderna från den hållplatsen du har sökt på. Sökresultatet visar linjenummer, riktning på bussen och beräknad avgångstid. Tidsangivelsen är oftast en nedräkning (till exempel 5 min), som då är beräknat utifrån var bussen befinner sig och när den beräknas komma.
Om ett klockslag visas (till exempel 11.05) är det inte realtid, utan den planerade avgångstiden enligt tidtabellen. När bussen är i trafik ändras det till med minuter som uppdateras i realtid.
I sökresultatet kan du filtrera på linje för att bara se det du är intresserad av. Du kan också filtrera på datum och tid för att söka avgångar från hållplatsen längre fram i tiden. Filtreringen sparas dock inte, så om du gör en ny sökning behöver du filtrera igen.
Det finns en filtreringsfunktion för kartan, som du hittar via tre vågräta streck uppe till höger på kartan. Där kan du ändra inställningarna för kartan, men de inställningar vi rekommenderar är förvalda.
För att underlätta sökningar kan du favoritmarkera hållplatser du ofta reser från eller till. Favoritmarkera en hållplats genom att trycka på den lilla stjärnan. Du kan favoritmarkera upp till tre hållplatser.
2. Resesök
Via funktionen Resesök kan du söka en resa från en plats till en annan. Du kan använda hållplatser, adresser eller en specifik plats att söka mellan.
I sökresultatet ser du avgångar från det aktuella klockslaget och framåt. Den resa som passar bäst utifrån tid och dina val blir grönmarkerad. I sökresultatet ser du linjenummer, riktning på bussen och den beräknade ankomsttiden. Tidsangivelsen är oftast en nedräkning (till exempel 5 min), som då är beräknat utifrån var bussen befinner sig och när den beräknas komma.
Om ett klockslag visas (till exempel 11.05) är det inte realtid, utan den planerade avgångstiden enligt tidtabellen. När bussen är i trafik ändras det till med minuter som uppdateras i realtid.
För att underlätta sökningar kan du favoritmarkera både resor och adresser, genom att trycka på den lilla stjärnan. Du kan favoritmarkera upp till tre resor och adresser, och också döpa dina adresser till exempelvis ”Hem” eller ”Jobb”.
3. Biljetter
I appen kan du köpa enkelbiljetter, 24-timmarsbiljett och 10-resorsbiljett. Det går att köpa flera biljetter samtidigt, både av samma sort och olika biljettyper, för olika ålderskategorier och för olika zoner.
Det går att betala med betalkort, Swish, Klarna och Företag Flex. Den betalmetod som användes vid det senaste köpet kommer att vara förvalt vid nästa köp, men det går att välja ett annat.
Om du har köpt en biljett i inloggat läge behöver du vara inloggad för att komma åt den. Alla dina giltiga biljetter (både aktiva och inaktiva) ligger under fliken Giltiga. De aktiva biljetterna ligger överst och har en ram runt omkring. Under Förbrukade hittar du alla biljetter som är använda, makulerade, återköpta eller har blivit ogiltiga för att giltighetstiden har gått ut.
Om du har ett VL-konto i appen använder du samma konto för att logga in på Mina sidor, men du kan inte se eller använda biljetterna på något annat ställe än där du köpt dem. Om du har köpt din biljett på Mina sidor kan du alltså inte se eller använda den i appen, och tvärtom. Det beror på att det i dagsläget inte finns någon koppling mellan de olika systemen.
När du öppnar biljetten ser du biljettens QR-kod, som blippas ombord på bussen. Om du behöver flytta QR-koden på skärmen (till exempel på grund av sprickor i skärmen) kan du trycka på koden och flytta den.
Om du har köpt en 10-resorsbiljett i appen går den bara att använda för en person åt gången. För att använda en 10-resorsbiljett för fler personer behöver man ha biljetten på ett resekort.
För att underlätta biljettköp kan du favoritmarkera biljetter du köper ofta, genom att trycka på den lilla stjärnan. Du kan favoritmarkera upp till tre biljetter.
Det går inte att göra skärmdumpar på biljetter i appen (skärmen blir bara svart).
Om du vill se eller ladda ner kvittot för din biljett direkt i appen trycker du på pilen längst upp till höger. Kvitton skickas inte automatiskt till din mejladress, som det gör när du köper biljett på Mina sidor.
När du har köpt biljetter i inloggat läge kan du skickas dem till någon annan. Även den som tar emot biljetten behöver ha ett konto i VL-appen. Vid lansering (juni 2025) går det endast att skicka oaktiverade biljetter.
På sikt kommer det bli möjligt att låna ut biljetter.
4. Trafikinformation
Under Trafikinformation hittar du information om aktuella störningar i busstrafiken. För att se det du är intresserad av kan du filtrera på både linje och datum.
Trafikinformation som berör olika linjer, hållplatser och avgångar syns också när du söker efter en hållplats eller planerar en resa.
5. Meny
I menyn finns bland annat information om hur du kan kontakta VL kundservice, meddelanden vi har skickat till dig och våra villkor. Här hittar du också länkar till våra tidtabeller, tillgänglighetsredogörelse för VL-appen, information om appen och länkar till mer information om förseningsersättning. Du kan också administrera ditt konto eller skapa ett nytt konto.
Om du behöver hjälp
Om du vill ha hjälp med att komma igång med VL-appen kan du kontakta vår kundservice, så hjälper vi dig. Du når oss via mejl och telefon:
- kundservice.vl@regionvastmanland.se
- 021-473 00 00