Res med betalkort

Köp din enkelbiljett genom att blippa ditt betalkort i biljettläsaren på bussen!

Genom att blippa ditt betalkort mot biljettläsaren ombord på bussen kan du köpa en enkelbiljett som gäller antingen i hela länet eller inom den kommun du reser i. Du kan använda betalkort från Visa och Mastercard (både svenska och utländska kort), och priset du betalar motsvarar en vuxenbiljett köpt i VL-appen, på Mina sidor eller hos något av våra ombud.

Om du reser inom en kommun

  • Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du går ombord på bussen, så får du en enkelbiljett laddad på ditt kort. Biljetten gäller i en timme inom den kommun du reser i, och kostar 32 kronor i Västerås och 28 kronor i övriga kommuner. Det går alltså inte att köpa rabatterade biljetter på det här sättet, så om du vill köpa din biljett till ungdoms- eller seniorpris behöver du köpa den i någon av våra andra kanaler (i VL-appen, via Mina sidor, hos våra ombud eller på VL Kundcenter i Västerås).
  • Från att du har blippat betalkortet kan du resa så mycket du vill inom kommunen i en timme. Du kan inte ha fler än en biljett åt gången på ditt betalkort, så du kan bara betala för en person.
  • Biljetten finns digitalt på ditt betalkort, så du får ingen pappersbiljett.  
  • Om du byter buss blippar du samma betalkort vid varje byte, men du betalar bara en gång inom en timme.
  • Biljettläsaren på bussen kan inte skriva ut kvitto. Om du behöver ett kvitto kan du hämta det längre ner på den här sidan.

Om du reser mellan kommuner

  • Säg till föraren innan du blippar ditt betalkort, så kan du köpa en enkelbiljett giltig i hela länet. Biljetten kostar 60 kronor och gäller i tre timmar, i hela länet. Om du blippar kortet direkt köper du en kommunbiljett, och då behöver du göra ett nytt köp för en länsbiljett.
  • Om du har råkat köpa en kommunbiljett istället för en länsbiljett kan du göra ett återköp på kommunbiljetten via VL:s kundservice, men då krävs att biljetterna är köpta vid samma tidpunkt.
  • Det går inte att köpa rabatterade biljetter på det här sättet, så om du vill köpa din biljett till ungdoms- eller seniorpris behöver du göra det i någon av våra andra kanaler (i VL-appen, via Mina sidor, hos våra ombud eller på VL Kundcenter i Västerås).
  • Från att du har blippat betalkortet kan du resa så mycket du vill i hela länet under tre timmar. Om du byter buss ska du blippa betalkortet igen, och då visas den återstående giltighetstiden på displayen.
  • Du kan inte ha fler än en biljett åt gången på ditt betalkort, så du kan bara betala för en person.
  • Biljetten finns digitalt på ditt betalkort, så du får ingen pappersbiljett.  
  • Biljettläsaren på bussen kan inte skriva ut kvitto. Om du behöver ett kvitto kan du hämta det längre ner på den här sidan.

Här kan du resa med betalkort

Du kan resa med betalkort i alla fordon som är utrustade med biljettläsare, till exempel med flextrafiken i Västerås. Vissa fordon har inte monterade biljettläsare ombord, och när du reser med dem kan du inte blippa ditt betalkort. Det gäller till exempel Flexlinjen i Köping, Arboga tätortstrafik och en del annan trafik som utförs av Svealandstrafikens underentreprenörer.

Du kan inte använda det här betalsättet när du reser med tåg.

Hämta kvitto

Här kan du hämta kvitton för dina resor under de senaste 90 dagarna. Skriv in ditt betal- och kreditkortsnummer med alla siffror.

Kvittot går att hämta efter att köpet har genomförts, och eftersom transaktionen görs under natten kan du inte se ditt kvitto förrän dagen efter du har rest.

Om du inte kan se ditt kvitto

Om du har problem med att se dina kvitton eller biljetter kan du kontakta kundservice för att få hjälp. Du når oss på 0771-22 40 00 och kundcenter.vl@regionvastmanland.se.

Retrieve your receipt

Here you can retrieve receipts from your trips during the last 90 days. Please enter all the digits in your payment card number.

You can retrieve receipts from trips that have been payed for. The transaction is made during the night, which means that you will have to wait until the next day to retrieve your receipt.

If you can't find your receipt

If you can't find your receipts or tickets here, please contact our customer service: +46771-22 40 00 or kundcenter.vl@regionvastmanland.se.

Frågor och svar

Här hittar du svar på många vanliga frågor.

Kontakta oss

Har du en synpunkt eller fråga? Kontakta oss gärna via vårt formulär.