Res med betalkort

Köp din enkelbiljett genom att blippa ditt betalkort i biljettläsaren på bussen!

Genom att blippa ditt betalkort mot biljettläsaren ombord på bussen kan du köpa en enkelbiljett som gäller i 60 minuter inom den kommun i Västmanland du reser i. Du kan använda betalkort från Visa och Mastercard, och priset är detsamma som i VL-appen, på Mina sidor eller hos något av våra ombud. 

Så här gör du för att resa med betalkort:

  • Tänk på att blippa bara ett kort! Om du har ett resekort eller flera betalkort i samma plånbok ska du ta ut och blippa bara det kort du vill använda. Annars finns det risk att biljettläsaren blippar ett annat kort än det du vill använda.
  • Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du går ombord på bussen. Då köper du en enkelbiljett kommun till vuxenpris (26 kr eller 29 kr beroende på vilken kommun du reser i).
  • Från att du har blippat betalkortet kan du resa så mycket du vill inom kommunen i en timme. Du kan inte ha fler än en biljett åt gången på ditt betalkort, så du kan bara betala för en person.
  • Biljetten finns digitalt på ditt betalkort, så du får ingen pappersbiljett.  
  • Om du byter buss blippar du samma betalkort vid varje byte, men du betalar bara en gång inom en timme.
  • Biljettläsaren på bussen kan inte skriva ut kvitto. Om du behöver ett kvitto kan du hämta det längre ner på den här sidan.

I dagsläget kan du använda det här betalsättet bara för resor inom en kommun, men vi fortsätter utveckla systemet så att du också ska kunna köpa enkelbiljetter som är giltiga i hela länet.

Tänk på att blippa bara ett kort

Om du har ett laddat resekort som du vill resa med och förvarar det tillsammans med ditt betalkort, tänk på att blippa bara ett kort – antingen resekortet eller betalkortet. Om du blippar hela plånboken eller fodralet kan biljettläsaren köpa en biljett från ditt betalkort, i stället för att använda resekortet. Det beror på att betalkortets signal är starkare än signalen från resekortet.

Om du blivit debiterad för en enkelbiljett på ditt betalkort trots att du har en giltig biljett och har frågor om återköp kan du kontakta vår kundservice. Du når dem på 0771-22 40 00 och kundcenter.vl@regionvastmanland.se.

Hämta kvitto

Här kan du hämta kvitton för dina resor under de senaste 90 dagarna. Skriv in ditt betal- och kreditkortsnummer med alla siffror. 

Om du inte kan se ditt kvitto

Om du har problem med att se dina kvitton eller biljetter kan du kontakta kundservice för att få hjälp. Du når oss på 0771-22 40 00 och kundcenter.vl@regionvastmanland.se.

Retrieve your receipt

Here you can retrieve receipts from your trips during the last 90 days. Please enter all the digits in your payment card number.

If you can't find your receipt

If you can't find your receipts or tickets here, please contact our customer service: +46771-22 40 00 or kundcenter.vl@regionvastmanland.se.

Frågor och svar

Här hittar du svar på många vanliga frågor.

Kontakta oss

Har du en synpunkt eller fråga? Kontakta oss gärna via vårt formulär.