Frågor och svar

  • Covid-19

    • Folkhälsomyndigheten rekommenderar att undvika resor med kollektivtrafik där sittplats inte går att boka. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppmanar till att bara resa med oss om du är helt frisk och symtomfri och verkligen behöver resa. Om du måste resa kollektivt, undvik gärna resor under rusningstid. 
       
      Om du är över 70 år eller tillhör en riskgrupp rekommenderas du att följa råden extra noga. 

      Vi ber er resenärer att hålla avstånd till varandra i den utsträckning det går. När vi hjälps åt minskar vi risken för smittspridning för alla som reser och för alla som jobbar i trafiken, samt låter de som verkligen behöver resa, göra det. 

    • Du går på via andra dörren dit vi också flyttat maskinen där du blippar din biljett. Du behöver låta andra resenärer gå av innan du går på. Framdörren vid föraren är stängd. 

    • Nej, du behöver ha en giltig biljett. Du blippar din biljett vid viseringsmaskinen som sitter vid andra dörren. 

    • För att minska risk för smittspridning och öka chanserna att köra kollektivtrafik över tid, har vi tagit bort möjligheten att ladda resekort och köpa biljett på bussen. Beslutet infördes den 18 mars och gäller tills vidare. Från och med den 17 april är framdörren vid föraren stängd och du går på via den andra dörren, där även maskinen där du blippar din biljett finns. 

    • I det rådande läget är det bäst att göra det digitalt. På Mina Sidor kan du både ladda resekort och köpa biljett. I VL-appen kan du köpa enkelbiljett.

      Om du inte har möjlighet att använda våra digitala kanaler kan du även ladda resekort och köpa biljett på VL:s kundcenter på Centralstationen i Västerås eller hos ett ombud.

    • Ja, det fungerar även om skolan har undervisning på distans. 

    • Vi följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Västmanland. 

    • Om VL inte får särskilda instruktioner från Folkhälsomyndigheten eller Region Västmanland, vilket vi inte har fått i nuläget, så städas våra fordon enligt ordinarie rutiner. 

  • Trafiken

    • Om din närmaste busshållplats ligger mer än 1 200 meter från ditt hem kan du ha rätt att åka kompletteringstrafik till närmaste tätort. Mer om kompletteringstrafik

    • Vårt trafikområde är uppdelat i olika prisområden - zoner. Vi har sex kommunzoner och fem tätortszoner i länet. Biljettpriset baseras på hur många zoner du passerar.

    • Om du blir minst 20 minuter försenad eller inte kommer fram till ditt resmål inom länet kan du ha rätt till förseningsersättning. Läs mer om förseningsersättning och ansök här

      Har du inte möjlighet att fylla i digitalt kan du ringa till oss på 0771-22 40 00 så hjälper vi dig. 

    • På startsidan hittar du vår reseplanerare där du kan söka busstider.

    • När du söker en resa får du upp förslag på en hållplats eller adress att resa från eller till. Hållplats har ett H framför och adress har ett A framför namnet. Om du väljer en adress så ser du i informationen och på kartan om din sökta resa hur lång det är att gå till närmaste hållplats.

    • Du kan söka på adress i reseplaneraren och då få upp den närmaste hållplatsen. 

    • Klickar du på pluset på den resan du har sökt på i reseplaneraren får du upp mer information om resan, som vilka hållplatser som passeras och var eventuella byten sker. 

    • För att det ska vara enklare att se skillnad på de olika linjerna.

  • Biljetter och priser

    • Nej, vi har kontantfritt på alla våra bussar.

    • Du kan köpa biljett och resekort på Mina Sidor, hos kundcenter på Centralstation i Västerås och hos ombud. Du kan också köpa enkelbiljett i appenHär hittar du alla ställen där du kan köpa biljett och resekort

    • Kortet kostar 30 kronor. Här kan du läsa mer om våra resekort

    • Ja du måste spara din biljett under hela resan så att du kan visa upp den vid en biljettkontroll.

    • De är giltiga så länge det finns resor kvar på kortet. Läs mer om våra rabattkort under Biljetter/Våra biljetter

    • Ja, om du reser med ett 10-resorskort, 40-resorskort eller ungdomskort

    • Du kan köpa en biljett appenhos kundcenter på Centralstationen i Västerås, på Mina Sidor och hos ombud. Här hittar du alla ställen där du kan köpa biljett

    • Nej, det kan vi inte göra. Det gör du själv på Mina Sidor om du har registrerat kortet. Läs mer om Mina Sidor

    • Du får ta med dig två barn under sju år på din biljett. Du betalar skolungdomspris för det tredje barnet. Läs mer om våra ålderskatergorier

    • Vi har periodkort och rabattkort. Med ett periodkort kan du resa obegränsat i 30 dagar. Med ett rabattkort är kortet laddat med 10 eller 40 resor som du kan använda när du vill. Läs mer om våra resekort under Biljetter / Våra biljetter

    • Du kan åka med buss inom hela Västerås kommun.

    • Det beror på vad du har för kort och mellan vilka zoner du åker.  
      Vårt pendlarkort och länskort gäller på tåg. Vårt 10-resorskort och ungdomskort gäller på tåg till och med 31 december 2020. Läs mer om våra olika resekort

    • Nej, det går inte att pausa ditt VL-kort.

    • Du kan ladda ditt kort på Mina Sidor, Kundcenter och hos våra fullvärdiga ombud. Här hittar du alla ställen där du kan ladda kort

    • appen, via Mina Sidor, på kundcenter och hos våra fullvärdiga ombud.

    • Det får du genom att registrera ditt kort på Mina Sidor. Det räcker inte att bara ladda kortet på Mina Sidor utan du måste registrera kortet. Läs mer om Mina Sidor och Tappa bort-garantin

    • Vi har rabatter för skolungdom i hela länet. Vi har även rabatter för senior inom Västerås kommun. Våra ålderskategorier är skolungdom (7-19 år), vuxen (från 20 år) och senior (från 65 år och inom Västerås). Läs mer om våra priser i prisguiden

    • Ja, för de som är fyllda 65 år och uppåt och reser i Västerås, inte i övriga länet. 

    • Nej, vi har bara rabatt för skolungdom 7-19 år.

    • Nej, det har vi inte. 

    • Nej, kortet aktiveras när du blippar det i bussen första gången.

    • Om du har registrerat ditt resekort på Mina Sidor kan du logga in och se hur många resor du har. Du kan också ringa till oss på 0771-22 40 00.

    • Du behöver veta vilken övergångstid du har på ditt kort och att du alltid ska blippa ditt kort i bussen. Läs mer om övergångstider

    • Det varierar mellan en och tre timmar, det beror på mellan vilka zoner du åker. Läs mer om våra övergångstider

    • Du kan spara den i 30 dagar från inköpsdatumet.

    • Nej, resekortet är inte personligt.

    • Kortnumret hittar du på baksidan av ditt resekort.

    • Då kan du komma till vårt kundcenter på Centralstationen i Västerås så byter vi ut det utan kostnad. Du kan också få hjälp hos ett av våra ombud. Läs mer om var våra ombud finns

    • Om du har registrerat ditt kort på Mina Sidor har du Tappa bort-garanti. Då kan du spärra ditt kort själv och välja att få ett nytt kort hemskickat. Du får då ett nytt kort hem till din brevlåda med samma produkt eller antal resor som du hade kvar när kortet spärrades. Har du inte registrerat ditt kort på Mina Sidor har du ingen Tappa bort-garanti och då kan du inte få ett nytt kort även om du har kvitto. 

  • Tidtabeller

      • Julafton körs som söndag. 
      • Juldagen körs som söndag. 
      • Annandag jul körs som söndag. 
      • Nyårsafton körs som lördag. 
      • Nyårsdagen körs som söndag. 
      • Trettondedag jul körs som söndag. 
      • Skärtorsdag körs som vardag. 
      • Påskafton körs som lördag. 
      • Midsommarafton körs som lördag. 
      • Nationaldagen (6 juni) körs som söndag. 

      Övriga röda dagar körs som söndag. Med reservation för eventuella förändringar. Du kan läsa mer under Tidtabeller / Busstidtabell

    • VL:s ordinarie trafikutbud finns trafik som endast körs mot förbeställning, de avgångarna är markerade med anmärkningen T. Turerna körs ofta med taxi. För att åka en sådan resa behöver du ringa och beställa minst 60 minuter innan du ska åka på telefonnummer 020-21 21 21. Mer om anropsstyrd trafik

  • Ombord på bussen

    • Nej, du betalar biljett som vanligt.

    • Resenärer med funktionsnedsättning kan vid behov få hjälp av föraren eller ombordpersonal med på- och avstigning och betalning av resan.

    • Du får inte ta med cyklar i VL-trafiken. Du får däremot ta med hopfällbara cyklar och sparkcyklar som bagage om de är hopfällda och du utan besvär kan bära dem.

    • Har du ett ledsagarbevis som är giltigt i Västerås kommun åker en ledsagare med dig utan kostnad. 

    • Ja, hund, katt och mindre husdjur får du ta med utan extra avgift. Djuret måste vara kopplade, sitta i väska eller bur.

    • Nej, vi har kontantfritt på alla våra bussar.

    • Vi har inte möjlighet att kontakta bussföraren. Du ska vända dig till hittegodsavdelningen

    • Wifi finns på alla våra bussar. Vi har inga eluttag på våra bussar. 

    • I Västerås har alla boggiebussarde bussar som kör i förortstrafik, bälten. Ledvagnsbussar och kortvagnsbussar, de bussar som kör i stadstrafiken, har inte bälten. Alla bussar som kör i Fagersta, Köping och Sala har bälten. 

    • Det finns USB-uttag på vissa av våra bussar, och det är MAN-bussarna och de nyaste förortsbussarna. 

  • Mina Sidor

    • Nej, det är så klart helt valfritt. Men du behöver skapa ett konto för att kunna ladda ditt kort digitalt och om du registrerar kortet får du även Tappa bort-garanti.

    • Du kan först och främst registrera ett eller flera Resekort. Då får du Tappa-bort-garanti på korten, kan fylla på dem direkt via Mina Sidor och se kortens saldo och biljetthistorik. Du kan dessutom koppla flera Resekort till en gemensam reskassa och köpa enkelbiljett.

      1. Klicka på Mina Sidor vid menyn. 
      2. Välj "Registrera dig" i inloggningsrutan.  
      3. Fyll i alla uppgifter, godkänn villkoren, och tryck på "Registrera dig"  
      4. Du får ett aktiveringsmejl till mejladressen du har angett. Klicka på länken i mejlet för att aktivera ditt konto.  
      5. Välj lösenord och tryck på spara.  
    • För att kunna betala med kort behöver du ett kontokort med VISA eller MasterCard. På Mina Sidor tillåter vi endast betal- och kontokort som är utgivna i Norden. Alla betalningar måste godkännas med BankID.

    • Ja, det kan du. 

    • Nej, du kan inte ändra e-postadressen själv utan behöver kontakta vår Kundservice på 0771-22 40 eller kundcenter.vl@regionvastmanland.se så hjälper vi dig.

    • Genom att välja hållplatser ställer du in start- och slutzon för kortet, alltså var kortet ska gälla. Vill du att ditt kort ska gälla mellan Sala och Västerås väljer du en valfri hållplats i Sala och en i Västerås. Om kortet ska gälla inom Västerås kommun väljer du två valfria Västeråshållplatser. Kortet begränsas alltså inte till den specifika hållplatsen du väljer, utan kommer att bli giltigt i hela orten/kommunen som hållplatsen tillhör.

    • Kolla först om mejlet har hamnat i din skräpkorg, det kan det göra beroende på säkerhetsinställningarna för ditt e-postkonto. Men det betyder alltså inte att det är något konstigt med mejlet eller länken. Om mejlet inte finns i skräpkorgen, prova att på nytt registrera dig för att kontrollera att din registrering verkligen gick igenom. Får du beskedet att din e-postadress redan är registrerad, prova att tryck på "Har du glömt lösenordet?" och återställ ditt lösenord.

    • En del e-postprogram har som säkerhetsåtgärd att ifrågasätta om länken i mejlet är att lita på. Du kan därför behöva godkänna att du litar på innehållet i mejlet för att länken ska gå att klicka på. Om länken ändå inte fungerar kan du först prova att öppna mejlet i en annan webbläsare eller enhet. Om inte det hjälper, testa att återställa ditt lösenord.

    • Klicka på "Har du glömt ditt lösenord?" i inloggningsrutan på Mina Sidor. Skriv i din e-postadress och klicka på "Beställ" så får du ett mejl med en återställningskod samtidigt som du får upp rutan "Skapa ditt lösenord". Skriv in återställningskoden och ditt nya lösenord i fönstret och klicka på "Spara". 

    • Du hittar den genom att klicka på "Har du glömt ditt lösenord?" i inloggningsrutan, därefter på "Har du redan en återställningskod?" längst ner i nästa ruta som dyker upp.

    • Ja, du kan köpa enkelbiljetter som gäller på buss. Biljetterna får du till din mejl.

  • Skolkort

    • Du kan åka på ditt skolkort under lov som infaller mitt i en termin; höstlovet, sportlovet och påsklovet. Skolkortet är inte giltigt under jullovet och sommarlovet. 

    • Du har två resor på skolkortet per dag med 2,5 timmars övergång på varje resa.

    • Nej, skolkortet gäller endast under vardagar.

    • Då ska du kontakta din hemkommun. 

    • Kontakta kundservice på 0771-22 40 00 så kontrollerar vi om du fortfarande har rätt till skolkort.

  • Företagsbiljetter

    • Dina medarbetare köper bussbiljetter med sina mobiler. En gång i månaden får ni en faktura där kostnaden för alla resor ni gjort den månaden finns med. Ni får också information om vem som rest, när, vart och syfte med resan. Allt för att underlätta er administration. Stora organisationer kan få en faktura per avdelning. 

    • Företag Flex kostar ingenting extra. Vi tar inte ut någon fakturaavgift och det finns inte någon abonnemangskostnad. Ni betalar enbart för de biljetter ni faktiskt köper. Priset för enkelbiljetter är samma som för alla resenärer. 

      När ni tecknar Företag Flex kommer vi överens om en kredit. Ni kan köpa resor upp till kredittaket. Önskar ni höja kreditgränsen kontaktar ni oss. 

    • Alla med ett svenskt organisationsnummer kan ansöka om att bli företagskunder. Vi gör en kreditupplysning på nya kunder. Företag/organisationer med låg kreditvärdighet kommer inte att få teckna Företag Flex och dessa hänvisar vi till att köpa våra övriga biljetter. 

    • Ja, men du måste köpa en biljett per person och max upp till den kreditgräns vi har kommit överens om. 

    • Tappar du din telefon ska du snarast logga in i programmet och spärra telefonnumret. Företaget är betalningsskyldigt för de resor som gjorts fram tills numret är spärrat. 

    • Du kan resa på alla VLs bussar. 

    • Du kan inte köpa tågbiljetter med Företag Flex, men det går utmärkt att ta bussen till och från stationen. 

    • Företag Flex gäller endast på VLs bussar, inte på bussar till Arlanda eller Stockholm. 

  • Avgiftsfritt

    • På all lokal landsbygdstrafik och stadstrafik vilket är linjerna 82 (delvis), 83 (delvis), 84 och Fagerstalinjen.

    • På regional busstrafik inom kommunen eller till/från kommunen som linje 500.

    • Därför att linje 500 är en regional linje i Västmanland som finansieras av Kollektivtrafikmyndigheten i länet.

    • Nej, på tågen behöver du biljett som vanligt.

    • Då du inte betalar för din biljett ingår du inget avtal med VL och därmed gäller inte förseningsersättningen.

    • Nej, det behöver du inte ha på de linjer där du åker avgiftsfritt.

    • På all lokal landsbygdstrafik och stadstrafik vilket är linjerna 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 86 (delvis), 461A, 461B, 464, Silverlinjen och sommarlinjen till Silvergruvan.

    • På regional busstrafik inom kommunen eller till/från kommunen vilket är linjerna 569 och 848 (UL).

    • Därför att 569 är en regional linje i Västmanland och 848 är en regional linje i Uppsala län, dessa finansieras av kollektivtrafikmyndigheterna i respektive län.

    • Det är Fagersta kommun respektive Sala kommun som har tagit beslutet och står för kostnaderna.