Frågor och svar

  • Mina sidor

    • Nej, det är så klart helt valfritt. Du kan köpa enkelbiljett eller ladda ditt resekort utan att skapa konto. Men du behöver skapa ett konto och även registrera ditt resekort för att få "Tappa-bort-garanti".

      .

      • Du kan registrera ditt resekort för att få tappa-bort-garanti.
      • Du kan köpa enkelbiljett och ladda ett eller flera resekort.
      • Du kan se hur många resor du har kvar eller giltighetstiden på biljetten, aktiva biljetter.
      • Du kan spärra borttappade resekort.
      • Du kan se res- och köphistorik.
      • Du ge namnge korten för att enklare hålla isär korten. 
    • Ja, du fyller i mejladressen dit biljetten ska skickas.

      1. Klicka på Mina sidor upptill i menyn på vl.se
      2. Välj ”Skapa konto”
      3. Fyll i din mejladress, välj lösenord, godkänn både köp- och resevillkoren och hantering av personuppgifter, och tryck på ”Skapa konto”
      4. Du får ett aktiveringsmejl till mejladressen du har angett. Klicka på länken i mejlet för att aktivera ditt konto. Ibland hamnar mejlet i skräpkorgen, så kika även där.
      5. Du är inloggad och ditt konto är skapat. Glöm inte registrera ditt resekort för att få tappa-bort-garanti.
    • Ja, du går in på Resekort och aktiva biljetter, klickar på kortet du vill ta bort/Resekortinställningar/Ta bort kortet. Produkten finns kvar på resekortet och kan användas, men du ser inte längre kortet på ditt konto. Du har inte heller någon tappa-bort-garanti.

    • För att kunna betala med kort behöver du ett kontokort med VISA eller Mastercard. På Mina sidor tillåter vi bara betal- och kontokort som är utgivna i Norden. Alla betalningar måste godkännas med Bank-ID.

    • Ja, det kan du. 

    • Ja, du går in under Min profil/ Profilinställningar/Ändra mejladress. Du följer instruktionerna. Tänk på att mejlen hamnar ibland i skräpposten.

      • Du går in på ”Resekort och aktiva biljetter”, du klickar på kortet du vill spärra och väljer Resekortinställningar/Spärra kort.
      • Du checkar i att du vill ha ett ersättningskort och fyller i formuläret. Du trycker på ”Spärra kort”-knappen.
      • Vår kundservice skapar ett nytt resekort och skickar det med post. Resekortet är laddat med samma biljett som fanns på resekortet vid den tidpunkt det spärrades.
      • När kundservice byter ut ditt resekort så registreras det nya kortet automatiskt på kontot.
    • Reskassan kan användas som betalmedel vid köp av VL-produkter på VLs kundcenter i Västerås.

    • Kontrollera först om mejlet har hamnat i din skräpkorg, det kan göra det beroende på säkerhetsinställningarna för ditt mejlkonto.

      Men det betyder alltså inte att det är något konstigt med mejlet eller länken. Kontrollera även att du angett din mejladress korrekt.

      Om mejlet inte finns i skräpkorgen, prova att på nytt att skapa ett konto för att kontrollera att din registrering verkligen gick igenom. Får du beskedet att din mejladress redan är registrerad, prova att använda ”Glömt lösenordet?” och skriv i ett nytt lösenord.

    • En del mejlprogram har som säkerhetsåtgärd att ifrågasätta om länken i mejlet är att lita på.

      Du kan därför behöva godkänna att du litar på innehållet i mejlet för att länken ska gå att klicka på.

      Om länken ändå inte fungerar kan du först prova att öppna mejlet i en annan webbläsare eller enhet. Om inte det hjälper, prova att använda ”Glömt lösenord?”

    • Klicka på "Glömt lösenord?" under inloggningsknappen på Mina Sidor. Skriv i din mejladress och klicka på länken i mejlet som kom. Skriv i ett nytt lösenord och tryck på knappen "Spara". Sedan är du inloggad och klar.

    • Ja, du går in på Min profil/Profilinställningar/Ändra lösenord.

    • Kontakta vår kundservice på 0771-22 40 eller kundcenter.vl@regionvastmanland.se. Du kan också besöka Kundcenter på Centralstationen i Västerås. 

    • Ja, du kan köpa enkelbiljetter som gäller på buss.

      Du väljer den start- och slutzon du vill resa mellan och om du vill resa inom en zon väljer du samma zon som start- och slutzon. Biljetten får du till din mejl. Du kan köpa biljett utan att vara inloggad.

    • Ja, fram till 30 november 2021.

    • Först väljer du om du vill ha för hela länet, mellan två zoner eller inom en zon.

      Behöver du inte åka runt i hela länet väljer du den start- och slutzon som du vill resa mellan. Om du vill resa inom en och samma zon så väljer du den som både start- och slutzon.

      Du kan ladda ditt kort utan att vara inloggad, men har då ingen tappa-bort-garanti.

    • Ja, du går in på Min profil/Profilinställningar/Radera konto.

  • Covid-19

    • Under pandemin har framdörrarna på våra bussar varit stängda, och våra resenärer har gått ombord och blippat sin biljett via mittendörren. Sedan den 3 november är våra framdörrarna öppna igen, vilket innebär att du både går ombord och blippar din biljett via framdörren. Tänk på att du behöver ha en giltig biljett innan du ska resa.

    • Betalningar ombord gör att bussen står still längre och andra ombord får vänta. Kort restid är en mycket viktig faktor för att fler ska välja kollektivtrafiken och resa hållbart. Vi har därför efter utvärdering av flera kundundersökningar valt att prioritera kortare restid. 

       

    • På Mina Sidor kan du både ladda resekort och köpa biljett. I VL-appen kan du köpa enkelbiljett.

      Om du inte har möjlighet att använda våra digitala kanaler kan du även ladda resekort och köpa biljett på VL:s kundcenter på Centralstationen i Västerås eller hos ett ombud.

  • Trafiken

    • Om din närmaste busshållplats ligger mer än 1 200 meter från ditt hem kan du ha rätt att åka kompletteringstrafik till närmaste tätort. Mer om kompletteringstrafik

    • Vårt trafikområde är uppdelat i olika prisområden - zoner. Vi har sex kommunzoner och fem tätortszoner i länet. Biljettpriset baseras på hur många zoner du passerar.

    • Om du blir minst 20 minuter försenad eller inte kommer fram till ditt resmål inom länet kan du ha rätt till förseningsersättning. Läs mer om förseningsersättning och ansök här

      Har du inte möjlighet att fylla i digitalt kan du ringa till oss på 0771-22 40 00 så hjälper vi dig. 

    • På startsidan hittar du vår reseplanerare där du kan söka busstider.

    • När du söker en resa får du upp förslag på en hållplats eller adress att resa från eller till. Hållplats har ett H framför och adress har ett A framför namnet. Om du väljer en adress så ser du i informationen och på kartan om din sökta resa hur lång det är att gå till närmaste hållplats.

    • Du kan söka på adress i reseplaneraren och då få upp den närmaste hållplatsen. 

    • Klickar du på pluset på den resan du har sökt på i reseplaneraren får du upp mer information om resan, som vilka hållplatser som passeras och var eventuella byten sker. 

    • För att det ska vara enklare att se skillnad på de olika linjerna.

  • Biljetter och priser

    • Nej, vi har kontantfritt på alla våra bussar.

    • Du kan köpa enkelbiljett och ladda ditt resekort på Mina Sidor. Hos vårt kundcenter på Centralstation i Västerås och hos våra ombud kan du utöver att köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort, även köpa ett resekort om du saknar det. Du kan också köpa enkelbiljett i appenHär hittar du alla ställen där du kan köpa biljett och resekort

    • Kortet kostar 30 kronor. Här kan du läsa mer om våra resekort

    • Ja du måste spara din biljett under hela resan så att du kan visa upp den vid en biljettkontroll.

    • 10-resorskort är giltiga i ett år från inköpsdatumet.

      Om du har ett 10-resorskort med tre timmars övergång och resor kvar på kortet gäller det till den 29 januari 2023.

      Läs mer om våra rabattkort under Biljetter/Våra biljetter

    • 40-resorskort går inte längre att köpa. Ett 40-resorskort som har resor kvar är giltigt till och med den 29 januari 2023.

      Läs mer om våra rabattkort under Biljetter/Våra biljetter

    • Ja, om du reser med ett 10-resorskort eller ungdomskort

    • Du kan köpa en biljett appenhos kundcenter på Centralstationen i Västerås, på Mina Sidor och hos ombud. Här hittar du alla ställen där du kan köpa biljett

    • Nej, det kan vi inte göra. Det gör du själv på Mina Sidor om du har registrerat kortet. Läs mer om Mina Sidor

    • Du får ta med dig två barn under sju år på din biljett. Du betalar skolungdomspris för det tredje barnet. Läs mer om våra ålderskatergorier

    • Vi har periodkort och rabattkort. Med ett periodkort kan du resa obegränsat i 30 dagar. Med ett rabattkort är kortet laddat med 10 resor som du kan använda när du vill. Läs mer om våra resekort under Biljetter / Våra biljetter

    • Det beror på vad du har för kort och mellan vilka zoner du åker, vårt pendlarkort och länskort gäller på tåg. Läs mer om våra olika resekort

    • Nej, det går inte att pausa ditt VL-kort.

    • Du kan ladda ditt kort på Mina Sidor, Kundcenter och hos våra fullvärdiga ombud. Här hittar du alla ställen där du kan ladda kort

    • appen, via Mina Sidor, på vårt kundcenter och hos våra fullvärdiga ombud.

    • Det får du genom att registrera ditt kort på Mina Sidor. Det räcker inte att bara ladda kortet på Mina Sidor utan du måste registrera kortet. Läs mer om Mina Sidor och Tappa bort-garantin

    • Vi har rabatter för skolungdom i hela länet. Vi har även rabatter för senior inom Västerås kommun. Våra ålderskategorier är skolungdom (7-19 år), vuxen (från 20 år) och senior (från 65 år och inom Västerås). Läs mer om våra priser i prisguiden

    • Ja, för de som är fyllda 65 år och uppåt och reser i Västerås, inte i övriga länet. 

    • Nej, vi har bara rabatt för skolungdom 7-19 år.

    • Nej, det har vi inte. 

    • Nej, kortet aktiveras när du blippar det i bussen första gången.

    • Om du har registrerat ditt resekort på Mina Sidor kan du logga in och se hur många resor du har. Du kan också ringa till oss på 0771-22 40 00.

    • Du behöver veta vilken övergångstid du har på ditt kort och att du alltid ska blippa ditt kort i bussen. Läs mer om övergångstider

    • Det varierar mellan en och tre timmar, det beror på mellan vilka zoner du åker. Läs mer om våra övergångstider

    • En enkelbiljett börjar gälla när du aktiverar den ombord. En enkelbiljett du har köpt i VL-appen är giltig i 30 dagar, och en enkelbiljett du har köpt via Mina sidor, hos Kundcenter eller hos våra ombud gäller i 1 år.

      Tänk på att en pappersbiljett som du köper hos vårt kundcenter eller via våra ombud behöver förvaras så att streckkoden går att blippa.

    • Nej, resekortet är inte personligt.

    • Kortnumret hittar du på baksidan av ditt resekort.

    • Då kan du komma till vårt kundcenter på Centralstationen i Västerås så byter vi ut det utan kostnad. Du kan också få hjälp hos ett av våra ombud. Läs mer om var våra ombud finns

    • Om du har registrerat ditt kort på Mina Sidor har du Tappa bort-garanti. Då kan du spärra ditt kort själv och välja att få ett nytt kort hemskickat. Du får då ett nytt kort hem till din brevlåda med samma produkt eller antal resor som du hade kvar när kortet spärrades. Har du inte registrerat ditt kort på Mina Sidor har du ingen Tappa bort-garanti och då kan du inte få ett nytt kort även om du har kvitto. 

  • Tidtabeller

      • Julafton körs som söndag. 
      • Juldagen körs som söndag. 
      • Annandag jul körs som söndag. 
      • Nyårsafton körs som lördag. 
      • Nyårsdagen körs som söndag. 
      • Trettondedag jul körs som söndag. 
      • Skärtorsdag körs som vardag. 
      • Påskafton körs som lördag. 
      • Midsommarafton körs som lördag. 
      • Nationaldagen (6 juni) körs som söndag. 

      Övriga röda dagar körs som söndag. Med reservation för eventuella förändringar. Du kan läsa mer under Tidtabeller / Busstidtabell

    • VL:s ordinarie trafikutbud finns trafik som endast körs mot förbeställning, de avgångarna är markerade med anmärkningen T. Turerna körs ofta med taxi. För att åka en sådan resa behöver du ringa och beställa minst 60 minuter innan du ska åka på telefonnummer 020-21 21 21. Mer om anropsstyrd trafik

  • Ombord på bussen

    • Nej, du behöver ha en biljett som vanligt.

    • Resenärer med funktionsnedsättning kan vid behov få hjälp av föraren eller ombordpersonal med på- och avstigning och betalning av resan.

    • Du får inte ta med cyklar i VL-trafiken. Du får däremot ta med hopfällbara cyklar och sparkcyklar som bagage om de är hopfällda och du utan besvär kan bära dem.

    • Har du ett ledsagarbevis som är giltigt i Västerås kommun åker en ledsagare med dig utan kostnad. 

    • Ja, hund, katt och mindre husdjur får du ta med utan extra avgift. Djuret måste vara kopplade, sitta i väska eller bur.

    • Nej, vi har kontantfritt på alla våra bussar.

    • Vi har inte möjlighet att kontakta bussföraren. Du ska vända dig till hittegodsavdelningen

    • Wifi finns på alla våra bussar. Vi har inga eluttag på våra bussar. 

    • I Västerås har alla boggiebussarde bussar som kör i förortstrafik, bälten. Ledvagnsbussar och kortvagnsbussar, de bussar som kör i stadstrafiken, har inte bälten. Alla bussar som kör i Fagersta, Köping och Sala har bälten. 

    • Det finns USB-uttag på vissa av våra bussar, och det är MAN-bussarna och de nyaste förortsbussarna. 

  • Skolkort

    • Du kan åka på ditt skolkort under lov som infaller mitt i en termin; höstlovet, sportlovet och påsklovet. Skolkortet är inte giltigt under jullovet och sommarlovet.

      Om du reser mellan två kommuner så är ditt skolkort också giltigt på jullovet.

    • Du har två resor på skolkortet per dag med 2,5 timmars övergång på varje resa.

      Om du reser mellan två kommuner har du fyra resor per dag.

    • Nej, skolkortet gäller endast under vardagar.

    • Då ska du kontakta din hemkommun. 

    • Kontakta kundservice på 0771-22 40 00 så kontrollerar vi om du fortfarande har rätt till skolkort.

  • Företagsbiljetter

    • Dina medarbetare köper bussbiljetter med sina mobiler. En gång i månaden får ni en faktura där kostnaden för alla resor ni gjort den månaden finns med. Ni får också information om vem som rest, när, vart och syfte med resan. Allt för att underlätta er administration. Stora organisationer kan få en faktura per avdelning. 

    • Företag Flex kostar ingenting extra. Vi tar inte ut någon fakturaavgift och det finns inte någon abonnemangskostnad. Ni betalar enbart för de biljetter ni faktiskt köper. Priset för enkelbiljetter är samma som för alla resenärer. 

      När ni tecknar Företag Flex kommer vi överens om en kredit. Ni kan köpa resor upp till kredittaket. Önskar ni höja kreditgränsen kontaktar ni oss. 

    • Alla med ett svenskt organisationsnummer kan ansöka om att bli företagskunder. Vi gör en kreditupplysning på nya kunder. Företag/organisationer med låg kreditvärdighet kommer inte att få teckna Företag Flex och dessa hänvisar vi till att köpa våra övriga biljetter. 

    • Ja, men du måste köpa en biljett per person och max upp till den kreditgräns vi har kommit överens om. 

    • Tappar du din telefon ska du snarast logga in i programmet och spärra telefonnumret. Företaget är betalningsskyldigt för de resor som gjorts fram tills numret är spärrat. 

    • Du kan resa på alla VLs bussar. 

    • Du kan inte köpa tågbiljetter med Företag Flex, men det går utmärkt att ta bussen till och från stationen. 

    • Företag Flex gäller endast på VLs bussar, inte på bussar till Arlanda eller Stockholm. 

  • Avgiftsfritt

    • På all lokal landsbygdstrafik och stadstrafik vilket är linjerna 82 (delvis), 83 (delvis), 84 och Fagerstalinjen.

    • På regional busstrafik inom kommunen eller till/från kommunen som linje 500.

    • Därför att linje 500 är en regional linje i Västmanland som finansieras av Kollektivtrafikmyndigheten i länet.

    • Nej, på tågen behöver du biljett som vanligt.

    • Då du inte betalar för din biljett ingår du inget avtal med VL och därmed gäller inte förseningsersättningen.

    • Nej, det behöver du inte ha på de linjer där du åker avgiftsfritt.

    • På all lokal landsbygdstrafik och stadstrafik vilket är linjerna 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 86 (delvis), 461A, 461B, 464, Silverlinjen och sommarlinjen till Silvergruvan.

    • På regional busstrafik inom kommunen eller till/från kommunen vilket är linjerna 569 och 848 (UL).

    • Därför att 569 är en regional linje i Västmanland och 848 är en regional linje i Uppsala län, dessa finansieras av kollektivtrafikmyndigheterna i respektive län.

    • Det är Fagersta kommun respektive Sala kommun som har tagit beslutet och står för kostnaderna.