Köpa biljett

För att resa med oss behöver du ha en giltig biljett. Du kan köpa din biljett och ladda ditt resekort på flera olika sätt, till exempel via våra digitala kanaler eller hos något av våra ombud.

Här köper du din biljett:

  • i VL-appen: här kan du köpa enkelbiljetter.
  • via Mina sidor på vl.se: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort, Mina sidor.
  • hos vårt kundcenter på Resecentrum och våra ombud: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort. Om du inte har ett resekort kan du köpa ett hos något av våra fullvärdiga ombud. På sidan Våra ombud hittar du ditt närmaste ombud.
  • på bussen: genom att blippa ditt betalkort ombord på bussen får du en enkelbiljett giltig inom en kommun laddad på ditt betalkort. Läs mer på sidan Res med betalkort.

VL:s resekort

Om du vill åka med ett resekort behöver du köpa ett grönt kort, som du laddar din biljett på. Kortet kostar 30 kronor och går att köpa antingen på Kundcenter på Resecentrum i Västerås, eller hos något av våra ombud. På sidan Våra ombud kan du läsa mer om var du hittar ditt närmaste ombud.

Res med betalkort

Blippa ombord för en biljett giltig inom en kommun.

Tågbiljetter

Läs mer om tågbiljetter för resor inom Västmanlands län.

VL-appen

Perfekt för dig som vill ha allt på ett ställe.

Mina sidor

Här kan du ladda ditt resekort smidigt och enkelt.

Våra ombud

Här hittar du alla våra ombud där du kan köpa biljett eller ladda ditt kort.

Prisguiden

Här kan du se vilka biljetter vi har, och vad de kostar.

Autogiro

När du köper en 365-dagarsbiljett kan du välja att betala med autogiro. Då betalar du för en månad i taget, men får de två sista månaderna på köpet. Om du köper din 365-dagarsbiljett och betalar hela summan direkt får du de tre sista månaderna på köpet. Att det kostar lite mer att betala med autogiro har att göra med den administrativa hanteringen.

Du väljer när biljetten ska börja gälla

När du betalar via autogiro gäller din biljett tills vidare, från och med den 1:a i den månad du väljer som startmånad. Ditt medgivande behöver vi ha senast den 15:e i månaden innan autogirot ska börja gälla. Ditt autogiro fortsätter därefter automatiskt tills du själv säger upp avtalet med VL.

Två 30-dagarsbiljetter på köpet

När du betalar med autogiro dras det belopp en 30-dagarsbiljett kostar de första tio 30-dagarsperioderna. De två sista 30-dagarsperioderna får du på köpet. I samband med varje ny tolvmånadersperiod justeras priset automatiskt efter gällande priser. Det priset är du sedan garanterad för nästkommande period.

Tappa-bort-garanti för dig med autogiro

Om du tappar bort ditt kort erbjuder vi tappa-bort-garanti. Spärra ditt kort genom att ringa kundservice eller besöka VL Kundcenter på Resecentrum i Västerås så får du ett nytt kort. VL ersätter inga kostnader för resor du gör från att du tappat ditt resekort tills att du får ditt nya.

Så här beställer du autogiro

Ladda ner, fyll i, skriv ut och posta autogiroansökan som finns under "Dokument" på den här sidan. Portot är betalt, du behöver inget frimärke. Skicka in blanketten till oss:

Region Västmanland
Kollektivtrafikförvaltningen
Svarspost 2062 11 00
728 00 Västerås

Kontrollera att ditt kontonummer stämmer och kom ihåg att skriva under. Vi behöver ha din beställning senast den 15:e i månaden innan du vill börja resa med kortet. Ansökningsblanketten finns också att hämta hos vårt kundcenter i Västerås. 

Om du vill avsluta ditt autogiro 

Om du vill avsluta ditt autogiro behöver du meddela oss skriftligen senast den 15:e i månaden före uppsägningen. Om du till exempel vill säga upp ditt kort från och med den 1 januari måste vi ha din uppsägning senast den 15 december. Du hittar blanketten för att avsluta ditt autogiro under "Dokument" till höger på den här sidan.

Du kan göra på två sätt:

  1. Mejla den ifyllda och scannade uppsägningsblanketten till kundcenter.vl@regionvastmanland.se. Skriv ”Uppsägning autogiro” i ämnesraden.
  2. Du kan också skicka in uppsägningsblanketten till:
    Region Västmanland
    Kollektivtrafikförvaltningen
    Svarspost 2062 11 00
    728 00 Västerås

Portot är betalt, så du behöver inget frimärke.

Om du avslutar autogirot innan den 10:e betalningen inom den pågående 12-månadersperioden går du miste om de två sista kostnadsfria månaderna.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill ha hjälp med någonting är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice. Du når oss via telefon, 0771-22 40 00, eller via mejl, kundcenter.vl@regionvastmanland.se.