Systemet ska främst avlasta för förarna, men också ge minskad miljöpåverkan, ökad säkerhet och komfort för resenärerna.
Stödsystemet, som utvecklas av Volvo Bussar, genomförs och delfinansieras inom ramen för EU-projektet eBRT-2030 och är ett av flera delprojekt. Målet med just det här projektet är att skapa grunden för hållbara kommersiella autonoma lösningar.
– Även om helt självkörande bussar i linjetrafik utan säkerhetsförare ligger långt fram i tiden kan vi med hjälp av den här typen av ny teknik skapa värde inom flera områden redan nu. Exempelvis hoppas vi kunna minska monotona rörelser för föraren, vilket främjar arbetsmiljön. Tekniken kan också bidra till minskat slitage och skador på bussarna och ge en högre komfort för resenärerna och en tryggare trafikmiljö, menar Joakim Jonsson, Volvo Bussar, som är huvudprojektledare för projektet.
Volvo Bussar har tidigare gjort framgångsrika tester av systemet med förare i testmiljö, men ska nu undersöka hur tekniken fungerar i riktig kollektivtrafik. Bussen, en Volvo 7900 Electric som är utrustad med systemet, kommer att köras i den ordinarie stadstrafiken på linje 1 i Västerås.
– VL och Svealandstrafiken kändes som en självklar partner i genomförandet av den här typen av test. Tillsammans ligger de i framkant och har en vilja och ambition att utveckla kollektivtrafiken. Linje 1 i Västerås är dessutom en optimal teststräcka med flera olika miljöer och hållplatser längs med linjen, säger Joakim Jonsson.
– Det är jätteroligt att Volvo Bussar väljer att göra detta projekt tillsammans med oss i Västmanland, vi ser det som ett kvitto på att vi bedriver bra och innovativ kollektivtrafik”, säger Jenny Landernäs (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Västmanland.