Så här reser du med oss

Har du jobbat hemifrån, pluggat på distans eller av andra anledningar inte rest med oss på ett tag? På den här sidan har vi samlat det mesta du behöver veta inför din resa. Välkommen ombord!

Den senaste tiden är det många som rest med oss lite mindre än vanligt. För att du ska känna dig trygg med hur allting funkar har vi samlat viktig information på den här sidan. Här hittar du både praktiska detaljer om resan och information om vad som gäller kring biljetter och linjer.

Köp biljett innan resan

Innan du går ombord behöver du ha en giltig biljett. Betalningar ombord gör att bussen står stilla längre och andra får vänta. En kortare restid är viktigt både för de som reser med oss och för att fler ska välja kollektivtrafiken och att resa hållbart.

Du behöver inte använda biljetten direkt efter att du har köpt den, utan den börjar gälla när du aktiverar den ombord. En pappersbiljett som du köper hos vårt kundcenter eller via våra ombud behöver förvaras så att streckkoden går att blippa. I övrigt gäller de här giltighetstiderna:

  • enkelbiljett köpt i VL-appen: 30 dagar
  • enkelbiljett köpt via Mina sidor, hos Kundcenter eller hos våra ombud: 1 år, förutsatt att koden på biljetten går att blippa ombord.

Här köper du din biljett:

  • i VL-appen: här kan du köpa enkelbiljetter.
  • via Mina sidor på vl.se: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort.
  • hos vårt kundcenter på Resecentrum och våra ombud: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort. Om du inte har ett resekort kan du köpa ett hos något av våra fullvärdiga ombud. På sidan Våra ombud hittar du ditt närmaste ombud.

VL-appen

Perfekt för dig som vill ha allt på ett ställe.

Mina sidor

Här kan du ladda ditt resekort smidigt och enkelt.

3 november öppnar vi framdörren

Under pandemin har framdörrarna på våra bussar varit stängda och maskinen där man blippar sin biljett har varit placerad i mitten på bussen. Den 3 november börjar vi öppna framdörrarna igen, och samtidigt flyttar vi fram maskinen där du blippar din biljett. Öppnandet sker successivt och under en period kommer det finnas bussar där man går ombord fram och bussar där man går ombord via mittendörren. Därför är det bra om du är lite extra uppmärksam när du ska gå ombord. Håll utkik efter den här dekalen, så du vet om du ska gå in via framdörren.

Res med omtanke

När du reser med oss finns det alltid saker du kan göra av omtanke för dina medresenärer. Det kan till exempel vara att lämna plats för någon som behöver sitta, att inte sätta upp fötterna på sätet mitt emot eller att inte resa med oss om du inte känner dig frisk.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill ha hjälp med någonting är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice. Du når oss via telefon, 0771-22 40 00, eller via mejl, kundcenter.vl@regionvastmanland.se.