Så här reser du med oss

Har du jobbat hemifrån, pluggat på distans eller av andra anledningar inte rest med oss på ett tag? På den här sidan har vi samlat det mesta du behöver veta inför din resa. Välkommen ombord!

Under pandemin är det många som har rest med oss lite mindre än vanligt. För att du ska känna dig trygg med hur allting funkar har vi samlat viktig information på den här sidan. Här hittar du både praktiska detaljer om resan och information om vad som gäller kring biljetter och linjer.

Förändringar kring våra biljetter, priser och zoner

Från den 30 januari 2022 gäller en del förändringar kring våra biljetter, priser och zoner. Du kan läsa mer om vad förändringarna innebär på sidan Nya biljetter, priser och zoner.

Vi vill också påminna om att 10-resorsbiljetten gäller ombord på alla VL-bussar, men inte ombord på tåg. Läs mer om 10-resorsbiljetten och alla våra övriga biljetter på sidan Våra biljetter.

Köp biljett innan din resa

Innan du går ombord behöver du ha en giltig biljett. Betalningar ombord gör att bussen står stilla längre och andra får vänta. En kortare restid är viktigt både för de som reser med oss och för att fler ska välja kollektivtrafiken och att resa hållbart.

Du behöver inte använda biljetten direkt efter att du har köpt den, utan den börjar gälla när du aktiverar den ombord. En pappersbiljett som du köper hos vårt kundcenter eller via våra ombud behöver förvaras så att streckkoden går att blippa. I övrigt gäller de här giltighetstiderna:

  • enkelbiljett köpt i VL-appen: 30 dagar
  • enkelbiljett köpt via Mina sidor, hos Kundcenter eller hos våra ombud: 1 år, förutsatt att koden på biljetten går att blippa ombord.

Här köper du din biljett:

  • i VL-appen: här kan du köpa enkelbiljetter.
  • via Mina sidor på vl.se: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort, Mina sidor.
  • hos vårt kundcenter på Resecentrum och våra ombud: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort. Om du inte har ett resekort kan du köpa ett hos något av våra fullvärdiga ombud. På sidan Våra ombud hittar du ditt närmaste ombud.
  • på bussen: genom att blippa ditt betalkort ombord på bussen får du en enkelbiljett giltig inom en kommun laddad på ditt betalkort. Läs mer på sidan Res med betalkort.

VL:s resekort

Om du vill åka med ett resekort behöver du köpa ett grönt kort, som du laddar din biljett på. Kortet kostar 30 kronor och går att köpa antingen på Kundcenter på Resecentrum i Västerås, eller hos något av våra ombud. På sidan Våra ombud kan du läsa mer om var du hittar ditt närmaste ombud.

VL-appen

Perfekt för dig som vill ha allt på ett ställe.

Mina sidor

Här kan du ladda ditt resekort smidigt och enkelt.

Fortsätt resa med omtanke

När du reser med oss finns det alltid saker du kan göra av omtanke för dina medresenärer. Det kan till exempel vara att lämna plats för någon som behöver sitta, att inte sätta upp fötterna på sätet mitt emot eller att inte resa med oss om du inte känner dig frisk.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill ha hjälp med någonting är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice. Du når oss via telefon, 0771-22 40 00, eller via mejl, kundcenter.vl@regionvastmanland.se.