Tillgänglighetsredogörelse VL-appen

Här beskriver vi hur VL-appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är VL-appen?

VL-appen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

  • Bussarna linjenummer har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Automatisk ifyllnad av formulärfält i inloggningsvyn fungerar inte alltid.

Innehåll som inte omfattas av lagen

En del tredjepartsinnehåll i VL-appen är undantaget från lagkraven, enligt 9 § i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det gäller inbäddade kartor, externa länkar och betalningsmetoder.

Hur vi har testat appen

WCAG Networks har gjort en oberoende granskning av VL-appen, utifrån de internationella riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG) 2.1. Den senaste bedömningen gjordes den 6 maj 2025 och redogörelsen uppdaterades senast den 18 november 2025.

Rapportera brister till oss

Vi vill att alla ska kunna använda VL-appen och jobbar ständigt med att utveckla appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem eller brister i appen som vi inte beskriver här får du gärna kontakta oss. Du kan fylla i vårt digitala kontaktformulär, ringa vår kundservice (021-473 00 00), mejla oss (kundservice.vl@regionvastmanland.se) eller skicka post:

VL/Kollektivtrafikförvaltningen
Ingenjör Bååths gata 11, vån. D
722 12 Västerås

Kontakta tillsynsmyndigheten

Om du har anmält en brist och tycker att vi inte har åtgärdat den kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). De ansvarar för tillsynen av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan också kontakta DIGG om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, eller om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister.

Anmäl bristande tillgänglighet hos DIGG