Glad ung tjej med ryggsäck utanför taxibil.

Serviceresor

Region Västmanlands kollektivtrafikförvaltning arbetar med både allmän och särskild kollektivtrafik, som också kallas serviceresor. Du som har svårt att åka med allmän kollektivtrafik kan istället få tillgång till våra serviceresor.

Den allmänna kollektivtrafiken innefattar regionala tåg- och busslinjer, inomkommunal trafik, stadstrafik och skolskjuts. Den särskilda kollektivtrafiken kallas för serviceresor, och är en tjänst som du som bor i länet kan nyttja om du inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Det handlar till exempel om färdtjänst, särskild skolskjuts och resor till daglig verksamhet.

Färdtjänst

Region Västmanland ansvarar för färdtjänst i Sala och Västerås kommuner. Om du bor i Sala eller Västerås ansöker du om färdtjänst hos oss, och om du bor i någon av länets andra kommuner ska du ansöka hos din kommun. Läs mer på sidan Färdtjänst.

Särskild skolskjuts

Barn med särskilda behov kan ha rätt till anpassad skolskjuts. Det kan till exempel handla om funktionsvariation, växelvis boende eller andra omständigheter.

Ansökan om anpassad skolskjuts ska alltid skickas till barnets hemkommun. Om ansökan blir beviljad ska  en beställningsblankett i god tid skickas in till Kollektivtrafikförvaltningen. Läs mer på sidan Särskild skolskjuts.

Övriga serviceresor

Region Västmanland ansvarar också för resor till och från dagvård, daglig verksamhet och korttidsboende i Sala och Västerås kommuner. För att kunna beställa resor till eller från dagvård och daglig verksamhet behöver du ha ett giltigt färdtjänsttillstånd. Läs mer på sidan Övriga serviceresor.

Så här planeras din resa

Vi använder ett planeringssystem som automatiskt väljer den bästa möjliga resan utifrån ett samhällsperspektiv. Systemet matchar din resa med det mest lämpade fordonet och den bästa tiden för samåkning med andra resenärer. Därför kan du inte välja mellan olika alternativ, utan du får det mest effektiva reseförslaget redan när du bokar din resa.

Samåkning för ökad effektivitet

Alla våra serviceresor planeras med samåkning, vilket innebär att flera resenärer delar samma fordon. Det gör att fler kan resa samtidigt, men kan också innebära att din avresetid varierar. Du kan alltså behöva resa tidigare eller senare än du önskat.

Upphämtningstid och väntetid

När du bokar din resa får du en planerad upphämtningstid. Fordonet kan dock anlända med viss fördröjning:

  • Upp till 10 minuter senare i tätorter
  • Upp till 15 minuter senare utanför tätorter

Restid och tidsmarginaler

Eftersom resorna samordnas kan restiden bli längre än vid en direktresa. Vi strävar alltid efter att din restid ska vara rimlig och bekväm.

Har du en tid att passa?

Om du har en bokad tid, till exempel ett läkarbesök, är det viktigt att du meddelar det när du bokar din resa. Då kan vi planera hämtningstiden så att du kommer fram i god tid.

Synpunkter på serviceresor

Har du synpunkter på en serviceresa? Skicka gärna in dem till oss via vårt digitala formulär: 
Synpunktsformulär för serviceresor