1. Allmänt
Dessa villkor och våra riktlinjer för reklamhantering gäller för annonsering på VL:s reklamytor i kollektivtrafiken.
Syftet är att tydliggöra vilken typ av reklam som är tillåten i VL:s kanaler och säkerställa att reklamen följer svensk lagstiftning, etiska riktlinjer och Region Västmanlands värdegrund – om allas lika värde, tillgänglighet och respektfullt bemötande. Villkoren omfattar all annonsering i eller i anslutning till fordon och anläggningar som omfattas av VL:s varumärke.
VL har inte skyldighet att upplåta sina reklamytor till alla typer av budskap, även om dessa faller inom ramen för tryckfrihetsförordningen. Brott mot Tryckfrihetsförordningen (TF 7 kap.) kan endast prövas i efterhand. Genom att köpa reklam på VL:s ytor godkänner du dessa villkor.
2. Tillåten reklam
Reklamutbud som konkurrerar med kunden kan förekomma på reklamutrymmen i anslutning till de utrymmen kunden bokat hos VL. Följande typer av reklam är tillåtna i VL:s kanaler:
Kommersiell reklam
Reklam som syftar till att sälja produkter eller tjänster genom att påverka konsumenters köpbeslut.
Samhällsinformation
Opartisk och tillförlitlig information från myndigheter och offentliga aktörer som hjälper invånare att förstå sina rättigheter, skyldigheter och möjligheter i samhället.
Politisk och idéburen annonsering
Reklam som syftar till att påverka människors åsikter, värderingar eller beteenden i samhällsfrågor, ofta kopplat till partipolitik, ideologi eller opinionsbildning.
3. Kundens ansvar för innehåll och budskap
Kunden ansvarar för att affischer och annat reklammaterial uppfyller de krav som ställs av VL. De tryckerier VL rekommenderar har alltid tillgång till de aktuella kraven. Om kunden önskar anlita något annat tryckerier än de VL rekommenderar ansvarar kunden själv för att reklamen har rätt format. Materialet får inte påverka fordonens eller väderskyddens skick på ett negativt sätt, och i de fall den gör det står kunden för eventuella återställningskostnader. Kunden ansvarar för att allt reklaminnehåll som publiceras i VL:s kanaler uppfyller följande krav:
Allmänna krav
- Avsändaren ska vara tydligt angiven.
- Budskapet ska följa svensk lag, god sed och Region Västmanlands värdegrund.
- Reklamen ska utgå från principen om allas lika värde och bemötande med respekt.
- Reklamen får inte utgöra en säkerhetsrisk för VL:s kollektivtrafik eller dess resenärer.
- Dold reklam eller otydlig avsändare accepteras inte.
Exempel på otillåtet innehåll
- Diskriminerande, kränkande eller stötande budskap.
- Våldsuppmaningar eller nedsättande budskap om grupper, individer eller konkurrerande aktörer.
- Reklam för narkotika, alkohol, tobak, vapen eller spel om pengar.
- Budskap som rikserar att vilseleda, väcka otrygghet eller innebära fara för person eller egendom.
- Budskap som riktar sig till specifika grupper på ett kränkande eller polariserande sätt.
- Eller liknande som inte överensstämmer med lag och principer gällande för offentlig förvaltning
Särskild hänsyn
Reklamen ska utformas med särskild hänsyn till barn och unga. FN:s barnkonvention ska vara vägledande. Reklam får inte utformas på ett sätt som riskerar att skada eller negativt påverka särskilt utsatta grupper.
Granskning och godkännande
Allt reklaminnehåll ska granskas och godkännas av Kollektivtrafikförvaltningen innan publicering. Reklam som inte uppfyller dessa villkor kommer att nekas publicering. Även om VL har bedömt materialet som lämpligt kan beslutet omprövas efter uppgifter från tredje part. Kunden är alltid ansvarig för att reklamen är att betrakta som lämplig enligt svensk lagstiftning.
4. Betalning
Fakturering sker den sista arbetsdagen före den avtalade reklamperiodens första dag. VL förbehåller sig rätten att kräva förskottsbetalning. Betalning ska vara VL tillhanda 30 dagar efter fakturadatum, om inget annat har överenskommits. Det gäller även längre reklamperioder. Om kunden inte betalar i tid debiteras dröjsmålsränta enligt gällande räntelag.
Utebliven eller försenad materielleverans
Kunden är skyldig att betala inom den avtalade tiden även om reklammaterialet inte har levererats eller om det levereras för sent.
5. VL:s ansvarsbegränsning
VL:s ansvar för brister i samband med uppsättning är särskilt reglerat i dessa riktlinjer. VL är skyldiga att ersätta kunden för direkt skada. Ersättningen motsvarar ett belopp maximalt uppgående till den avtalade ersättningen för den aktuella upplåtelsen eller tjänsten.
VL ersätter inte kunden för indirekt skada (till exempel utebliven vinst, följdförluster eller liknande) så länge skadan inte har uppkommit på grund av grov vårdslöshet eller uppsåtligt agerande från VL.
VL är inte skyldiga att betala skadestånd om hinder utanför VL:s kontroll gör att VL inte kan leva upp till skyldigheterna i dessa villkor. Det gäller till exempel vid strejk, lockout, extrema
väderleksförhållanden, energi- och råvarubrist, ingripande av myndighet eller andra liknande omständigheter.
Om kunden menar att VL har brustit i sitt ansvar enligt dessa villkor ska kunden meddela VL så snart som möjligt, senast 30 dagar efter att den aktuella reklamperioden är slut.
6. Överklagande
Vid avslag har annonsören rätt att begära omprövning. Överklagan ska ske skriftligt inom tio arbetsdagar från beslutet och skickas till: marknad.ktf@regionvastmanland.se VL:s etiska råd prövar ärendet och ska lämna besked inom 20 arbetsdagar från och med inkommen begäran för omprövning. Villkoren tolkas och tillämpas i linje med svensk lag, branschpraxis och Region Västmanlands värdegrund.
7. Ansvarsfördelning inom VL/Kollektivtrafikförvaltningen
- Kollektivtrafikförvaltningen ansvarar för försäljningen av reklamytor och ansvarar för att villkor och riktlinjer hålls uppdaterade och tillämpas.
- Granskningsrådet ansvarar för att inkomna förfrågningar bedöms mot gällande villkor och riktlinjer för köp av VL:s reklamytor.
- VL:s etiska råd samlas vid behov för bedömning av innehåll som tangerar villkoren. Överklaganden prövas av rådet enligt punkt 5.
8. Säkerhet
Reklam får inte innebära fara eller risk för fara för person eller egendom, eller utgöra en säkerhetsrisk för VL:s kollektivtrafik. En kampanj som utgör en säkerhetsrisk kan avbrytas omedelbart, även under pågående publicering, enligt vad som anges i punkt 3.
9. Tvister
Svensk lag gäller. Eventuella tvister avgörs av allmän domstol.